——- Original meddelande——-
Hej!
Någon hörde en intervju med vår Statsminister.
I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.
- Statsministern sa: Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog! Dags att protestera! Bensinskattestopp!!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt.
Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Protestera!
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och vidarebefordra detta mail!
http://www.bensinskatteuppror.se
——- Original meddelande——-
Det är redan fixat, fick samma förfrågan i en annan länk, men skriv på ni som tycker att vi betalar för mycket för bensinen.
Själv är jag beroende av bil om jag vill ta mig till bebodda trakter, d.v.s om jag inte vill gå 3 km till stora vägen och vänta på en bussanslutning.
Jag tror inte det handlar om att dra in skattemiljarder för speciella miljöändamål, det handlar om att tvinga bilindustrin och bilkonsumenterna att producera resp. köpa bilar med lägre drivmedelsåtgång och miljövänligare bränslen. I USA har äntligen en förändring skett beträffande bilval och nu står mängder av stadsjeepar mfl stora bilar osålda och det är enbart för att drivmedlet är dyrare. och ändå kostar bensinen där inte mer än 3 kr/liter. Förstatliga kollektivtrafiken, utvidga nätet och frekvensenserna istället och se till att att åkpriser blir så låga att bilen blir ett löjligt alternativ. Istället för, eller både och, allmän militärtjänst kan folk få jobba några månader med kollektivtrafik som delfinansiering. Glesbygden måste få speciella undantag, skatteåtebäring el.dyl men vi måste nog fortsätta dras men höga drivmedelsskatter för att få fart på initiativkraften att göra något åt bilåkandet.
jag är med i en förening på nätet som heter förgasarföreningen, alla typer av blåslampor, spritrkök och pumplampor, där kom det ett kjedjebrev om att vi skulle låta bli att tanka hos Statoil och OK/Q8 från och med i måndags, tydligen hade en liknande aktion genomförts i Polen mot de stora bensinbolagen och dessa hade då sänkt priserna för att få tillbaka kunder, de mindre bolagen hade följt efter, å så va spiralen på väg ner
Åja, Bengt: Uppåt sex kronor litern kostar allt bensinen i USA.
Se länk:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article156176.ece
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.