Efter min fråga idag på en för mig okänd svamp så gissar jag att den här tillhör samma släkte:
Tremella…någonting?
Om “min” ändrar färg när den blir äldre så skulle det kunna vara en sådan, Broskboll. Men det är nytt för mig så det är en chansning.
Annan gissning:
Tremella foliacea. Hittar inget svenskt namn på den men eng. är Leafy Brain.
Jag som nästan trodde på Brosktryffel. Om det nu är potatisrottryffel som är giftig och jag har den i “massor” på den ytan som jag har “Luftkuddeland” i Västervik med alla barn som är där så känns det inte så trevligt. Går det att få bort den uslingen på något vis, någon som vet?? Några bilder från “Luftkuddeland” Västervik något att se fram emot i vintermörkret.
Lena, jordtungor finns garanterat i dina trakter, men de kan vara svåra att upptäcka om man inte har blicken inställd på dem.. De föredrar kalkmarker och gamla mossiga gräsmattor, ogödslade betesmarker eller vägkanter.
Alla ser i stort sett likadana ut och måste mikroskoperas för att kunna artbestämmas. Därför menar jag att EG:s jordtunga (difforme) omöjligt kan vara någon vanlig art, för den avslöjas direkt i mikroskopet, och skulle ha rapporterats oftare om den bara hade hittats!
De arter jag oftast träffar på är fjällig jordtunga(fallax), svart jordtunga(umbratile) och plattad jordtunga(cookeianum).
Det är Puccinia poarum -hästhovsrost. Rostsvampar har flera stadier, ofta på olika växter (de värdväxlar). I detta fall ser man det s.k. skålroststadiet på ett Tussilagoblad. Två mindre iögonenfallande stadier av svampen återfinns på vissa gräs (gröen). Observera den lilaröda omkretsen på bladets översida nedtill t.v. Något liknande syns på ett blad på Tinas bild av fjällriskan under rubriken “Lactarius - riskor”. Observera att den lilla gruppen skålar på min bild bara är någon millimeter stor och sitter på Tussilagobladets undersida.
Hans och Tina! På Tinas fjällriskebild ser jag två olika, fläckiga blad. Det ena är tämligen säkert en daggkåpa, en Alchemilla-art (en liten del syns till höger i bildens nederkant), det större, gulnade, kan vara ett “tidigt” blad, långt ner på plantan, på en Stellaria media, våtarv (lokalt kallad bl.a. “narve”). Tar du de här fläckarna, Hans, då ÄR du ganska bra och/eller har bra litteratur!
Tina! Du kan kanske verifiera att du har dessa arter i gräsmattan.
“Fläckfria” blad syns (under fjällriskehatten) också på en Veronica, trol. V. agrestis, åkerveronika. Kan möjligen vara V. chamaedrys, teveronika med ovanligt fåtandade blad.
Här kommer ett litet knippe rödskivlingar (“noppingar”) som brukar förekomma i vägkanter och samma gammaldags slåttrade och betade ängs- och hagmarker som bl.a. hagvaxingar och jordtungor.
Inga kollekter av de avbildade arterna är sparade, och jag har dålig koll på de flesta av dem (det beskrivs nya arter stup i kvarten..). En är jag relativt säker på, och någon annan kanske är tillräckligt bra bekant med dem för att kunna ge förslag?
Härligt med folk som kan fanerogamer! Ska titta i kväll vilka rostsvampar som går på våtarv. När det gäller rostsvampar kollar jag i gamla “Krok-Almquist”, kryptogamdelen, där de finns listade efter värdväxt.
Menar du att daggkåpearten är bladet med den taggiga kanten eller det bruna bladet? De fläckarna har jag ingen aning om.
Senaste (sista) upplagan av Krok & Almqvist, Svensk Flora II Kryptogamer torde vara sjunde upplagan, som kom 1961, senare omtryckt ett antal gånger, bl. a. 1969 och 1974. Jag har själv fente upplagan från 1932 och sjunde upplagan (tryckt 1969) och det är mycket liten skillnad mellan dem.
Jag vet inte vilken upplaga jag har (det är en kopia) och vilka det finns, men jag hittar en Puccinia arenariae och en Melampsorella caryophyllacearum. Den förra heter arvrost i “Svenska svampnamn” och går på nejlikväxter men den saknar skålroststadium. Den senare går bl. a. på Stellaria och är eventuellt synonym med Uromyces dianthi som heter nejlikrost i samma bok.
Om det är svårt att klara storsvampar på bild… Har också noterat Puccinia arenariae som du nämner, men din Melampsorella finns inte i min upplaga, bara Melampsora cerastii, ej funnen i Sverige. På Alchemilla lär det finnas nåt 30-tal i Europa!
Som jag nämnde i förra inlägget så blev det en 69:a på nätet och genast därefter blev jag lovad en 62:a. Så nu har jag snart två av sjundeupplagan, den sista! Tror jag övergår till Zlatan nu…
Jag känner inte till om svampguiden har något mobilnummer, men ett tips är att starta en ny tråd för en ny fråga. Denna tråden är över tio år gammal och utgår från en annan fråga.
Det är en mycket ung stinksvamp/liksvamp.
Kallas även “Häxägg” i det stadiet och ska vara ätligt (men jag har aldrig provat)
Det är torsklav, Peltigera aphtosa - och du är inte den första att fråga om den här!
I detta gamla svar - och många andra - finns info om arten: http://svampguiden.com/forum/visa/148938
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.