0 341 visningar

5 svar

Liten knort ?

Enelie, Linköping

2 dec 2007 kl. 15:45

Hittade den här idag på en stock av barrträd (tror jag).

Den största var väl drygt 1 cm i diameter och några småttingar på gång intill.

Jag har letat i böcker men hittar inget som liknar.

0

EG

2 dec 2007 kl. 16:51

Ser ut som broskboll Tremella encephala Växer på barrträd helst tall

0

Irene A

2 dec 2007 kl. 16:53

Vilken bra bild! Om jag inte tar fel, är det blödskinn (Stereum sanguinolentum) som du har med där - den art som broskbollen är parasit på.

0

Enelie, Linköping

2 dec 2007 kl. 17:59

Stort tack för era svar.

Jag har sökt bilder på nätet nu och fått se lite mer att jämföra med.

Blödskinn var det svårt att hitta mer om men jag ska titta på dem imorgon så kanske jag lär mig lite mer.

0

Fundering, latinet

Enelie, Linköping

2 dec 2007 kl. 20:14

Jag fick en fundering nu efteråt ang. latinet. Ordet “encephala” betyder det möjligtvis hjärna?

I förkotningen EEG så står ju andra e:et för encephalon om jag minns rätt och det är ju en hjärnundersökning.

(Dessutom så ser ju svampen ut som en   “mini-hjärna”).

0

Fundering, latinet

EG

2 dec 2007 kl. 20:30

Hjärnan = enchephalon

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone