0 215 visningar

13 svar

De här då?

buffy

2 dec 2007 kl. 18:53

Växte på granved i 2 små klungor. Smakar “ingenting”.

0

Lena M

2 dec 2007 kl. 18:55

Är de plockade idag ? Ser ut som äldre ex av rökslöjskivling ?

0

buffy

2 dec 2007 kl. 18:58

De är plockade idag. Det regnade, så de var våta. Jag hoppades på rökslöjskivling men är förstås ej säker på ifall de är gifthättingar el ngn oätlig sort.

0

Sofia, Skåne

2 dec 2007 kl. 20:44

Jag tror också att det är rökslöjskivling :) Vi hittade ett knippe för ca en vecka sedan, så de finns än.

0

Jan A, Uppsala

2 dec 2007 kl. 20:49

Jag har också hittat “röksling” idag + 1 kantarell, trattkantareller och frostvaxskivlingar, allt ätbart!

0

Sofia, Skåne

2 dec 2007 kl. 20:53

Så roligt Jan!
Buffy jag såg nu din rapport. Det var roligt att du i alla fall hittade något ätbart. Vore intressant att höra om någon * kunde bedöma din ev rökslöjskivling. :)

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2007 kl. 12:22

Tack Sofia, och de var goda! Hösten har startat om här, så det blir nog mer om “värmen” står sig nån vecka. Fukten mer än tillräcklig!

0

buffy

3 dec 2007 kl. 13:25

Nästan alla trattkantarellerna vi hittade (ca 1 liter) gick åt till middagen igår, så idag skulle vi ju behöva rökslöjskivlingarna *s* Men om de är gamla är de kanske oätliga? Så här såg de ut på växtplatsen.

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 16:56

Jag håller på rökslöjskivling.
Har inte sett gifthätting men tror mig förstå att de inte växer lika gyttrat som rökslöjskivlingen.
Ett kännemärke är oxå “rökfärgade” sporrester i hattkanten, men de kanske regnat bort om det är så blött där du fann dem.

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2007 kl. 17:37

Buffy,jag svarade i går på mitt sätt; “Jag har också hittat “röksling” idag”. Ingen asterisk har svarat, men den här svampen behöver du ändå inte vara orolig för!

0

buffy

3 dec 2007 kl. 17:42

Tack! Då äter vi minsann upp dem =)

0

Sofia, Skåne

3 dec 2007 kl. 22:34

Har ni ätit upp dem? Såsom jag ser det skulle svamparna på bilden möjligen kunnat förväxlats med svavelgul slöjskivling, men då hade de smakat pyton och det gjorde de inte. Jag har ännu inte tillagat mina (de är torkade). Tyckte du att det var en god svamp?

0

buffy

5 dec 2007 kl. 12:18

Nej, vi åt dem inte, jag bangade ur pga svamparnas ngt ålderstigna utseende. De var inte så många, jag hade ändå behövt dryga ut dem med annan svamp. Det blev ett sporavtryck i skålen de låg i, det var mörkvinrött.

0

Sofia, Skåne

5 dec 2007 kl. 15:41

Då var det rätt “diagnos”. Då kan du den också nu, Buffy! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone