0 663 visningar

11 svar

Är detta ostronmussling?

SkåneLotta

3 dec 2007 kl. 12:20

Hej!
Körde förbi några stubbar (förmodligen salix) i ett industriområde här i Malmö och fick syn på dessa. Bilderna är lite för gula, fotade med blixt. Den stora hatten är ca 15 cm bred. Doftar precis som de man köper i affären.
Har ingen svampbok på jobbet så jag vore tacksam för hjälp med bestämningen. Har aldrig plockat några tidigare.

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:00

Visst ser den ut som en ostronmussling.

Fast förra vintern skickade jag in bilder på en mussling som jag fick defdinierad som mjukmussling på forumet.
Den hade samma färgnyanser på skivorna som på din bild och den är förmodligen oätlig.

Har du smakat på den?
Oätliga svampar som inte är direkt giftiga brukar ha nån form av oangenäm smak/eftersmak vid smakprov.

0

buffy

3 dec 2007 kl. 17:40

Här är några jag hittade idag, och som jag hoppas är ostronmussling. På en stock i närheten fanns musslingar snarlika dem jag fann igår, (grönmusslingar), mindre och gulaktigare och med mer gula skivor än dessa här på bilderna som jag alltså hoppas föreställer ostronmusslingar. På bok.

0

gunhild

3 dec 2007 kl. 17:47

Fina bilder buffy men vad är det för “pinnar” som sticker upp emmellan musslingarna?

0

gunhild

3 dec 2007 kl. 17:48

Det blev visst ett m för mycket, tryckfels-Nisse var framme.

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2007 kl. 17:51

ag skulle glatt äta Skånelottas och Buffys ostronmusslingar. Och det beror inte bara på att jag inte kan så mycket!

0

buffy

3 dec 2007 kl. 18:06

De små “pinnarna” är någon annan slags svampar som jag inte har den blekaste aning om namnet på, men som jag hoppades ngn här skulle lägga märke till! Helt vita och tunna och många. Den översta musslingen är ca 15 cm i diam, för storleksjämförelse.

0

Joachim Krumlinde

4 dec 2007 kl. 22:32

De små pinnarna är stubbhorn (Xylaria hypoxylon), imperfekt stadium.

SkåneLottas svamp är nog ostronmussling men jag hade känt mig mer säker om bilden varit utan gulstick.

0

SkåneLotta

5 dec 2007 kl. 10:38

Tack för hjälpen.
När jag kom hem så artbestämde jag dom till ostronmussling med hjälp av mina böcker. Det var ingen tvekan.
Och goda var dom kan ni tro.
/SkåneLotta

0

Är detta ostronmussling?/J Krumlinde

buffy

5 dec 2007 kl. 10:49

Tack för stubbhornsbestämningen! Men vad tror du om mina (buffys) musslingar, är de ostronmusslingar de också?

0

Jan A, Uppsala

5 dec 2007 kl. 11:04

O ja. det var de redan 2007-12-03 17:51:48. Njut!

0

buffy

5 dec 2007 kl. 11:14

Jag plockade inte dem =/ De var så vackra där de växte. Jag ville inte ta av dem utan att veta säkert att de var ätliga, och senare kom vi förbi en skylt där det stod att det var ett naturreservat vi befann oss i, så det var ju bra att jag inte roffat åt mig =) Men om de är ostronmusslingar så vet jag ju nu hur de ser ut irl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone