0 314 visningar

22 svar

AVUNDSJUK

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 15:11

Jag blir så “avis” på Er alla i södra ändan av landet, som fortfarande kan hitta svamp.
Här i Umeå med omnejd har det fört vräkt ner snö, nu regnar det och snön sjunker undan. Det är svinhalt ute. Men snön försvinner inte så mycket att det går att leta svamp i skogen. Jag har abstinens, blir rastlös och tycker att det är långt till våren. Är det någon annan som känner likadant?

0

GretheF Skåne

3 dec 2007 kl. 15:19

Jag bor i Skåne bröt armen den första Nov. så jag har haft det sådan en månad nu ,jag blir sjuk när jag läser om sampfynd, så vist vet jag hur du har det

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 15:27

Grete!
Det måste ju vara ännu värre, att se svampen men inte kunna ta den.
Jag ser ju i alla fall inte svampen under snötäcket.
Hoppas att din arm läker fort och bra. Du kanske hinner ut en “liten” sväng innan det är helt kört för säsongen.

Förra året plockade jag kantareller och trattisar den 16/12. I år blev det tvärt slut den 10/11. Då plockade jag ca 4 liter trattisar.

0

GretheF Skåne

3 dec 2007 kl. 16:13

Ja det var ju så för mig också tvärt slut den 1 Now.  som du sa nu måste jag jobba på att bli stark till nästa år. Förre året var där Trattkantarell i JAn. så vist är där skillnad i år

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 16:50

Jag förstår precis!
Åkte på diskbråck i slutet av oktober så hela novemger gick mig förbi.
Förvånansvärt nog har det funnits finfina svenska kantareller på ICA till bara ett par veckor sedan!

Var höll de ut längst månntro?

0

buffy

3 dec 2007 kl. 17:00

Förra året plockade jag det sista kilot trattkantareller 26/12 i närheten av Ekeby. Nu är de i princip slut här. Kantareller hittade jag nästan 1 kg 14/11, djupfrysta men helt ok.

14 nov

0

GretheF Skåne

3 dec 2007 kl. 17:07

Diskbråk det har jag blivit operet för 2 gånger i mitt liv. du milde tid inte konstigt att du missade et par måneder, men travture är nu det bäste du kan göre för din rygg. Så Svenska kantareller på HemKöb Helsingborg i går, var tvungen att påpeka att vi har haft frost i hela Nov med jämne mellanrum så det är svårt att förstå var dom kommer ifrån

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:13

Ja, visst undrasr man om de inte kommer från typ Skånetrakterna?

Fram till typ 20/11 kunde man se väldigt stora fina kantareller på ICa här i Örebro. Utan minsta antydan till frostnyp, inte vattniga eller missfärgade.

Jag går nu på sjukgymnastik och det har gett resultat.
Börjar så smått ta lite längre promenader med krycka som säkerhet, men det dröjer nog innan jag vågar mig ut i svampskog.
Skulle va om man hittar vinterskivling i lämplig plockhöjd. Det är framåtböj som är farligast säger sjukgymnasten!

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 17:15

I min ICAbutik säljer de fortfarande svenska kantareller och trattisar, de gula till ett pris av 399:-/kg och trattisarna 199:-/kg. JAg tycker att priset vore tvärtom.¨Jag undrar också, var i Sverige de kommer ifrån.

Diskbråck är inget att leka med. Träning och stärkning av musklerna är viktigt har jag förstått.
Ha det bra alla ute i rymden.

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 17:18

Bo!
Svampskogens underlag är det bästa du kan gå på, utan att böja dig ned förstås. Det är mjukt och ojämnt och det är det din rygg behöver. Inte hårt och statiskt underlag som gång- och cykelbanor ger.
Jag undviker alltid att gå på asfalt om det går att göra det.
Hela kroppen mår bättre av det.

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:20

Kan det vara så att fina exemplar av kantarell hart lång hållbarhet om de förvaras på rätt sätt.
De senaste veckorna har det väl varit vinter nog att ta knäcken på dem ute i markerna över hela landet, eller har jag fel….?

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 17:23

Bo!
Så länge svampen är djupfryst är de ju i samma skick som den var när den frös in. Den försämras ju inte under den stunden, om den inte är fryst i mer än två år förstås.

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:24

Tack för rådet anithaumeå!
Jag gör precis som du, när jag är frisk, fast nu med denna sjukdom blir det inte ofta man orkar längre än “stadstrottoarerna” och gång/cykelbanorna.
Jag har i alla fall börjat kunna gå ganska onbehindrat utan krycka fast det är väldigt upp och ned med mitt högerben där smärtpunkterna sitter.

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:25

Nån djupfryst svamp har jag inte sett i butikerna.
Tinar man upp den blir den väl fort sladdrig?

0

Bo E

3 dec 2007 kl. 17:29

Nu när man tittat i rapporterna så ser jag att det mycket nyligen gjorts fynd av trattkantarell, så det förklarar dessa.
De vanliga kantarellerna brukar ju inte vara lika frosttåliga.

Plockade i alla fall mina sista för säsongen ca 25/10.

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 17:39

Bo!
Jag missförstod dig det där med djupfryst svamp. Jag håller med dig helt. Det blev ju riktigt roligt.
Ska vi kanske fråga “Bertan”, som plockar så mycket kantareller. Vad han gör med dom, förvarar mm?

0

Inte alls AVUNDSJUK

gunhild Västerbotten

3 dec 2007 kl. 17:43

Jag tror att en riktig vinter (tvärtom mot den i fjol) skulle vara det bästa för nästa års svampsäsong. För våra breddgrader är det ju onaturligt att plocka svamp i december, då ska snön ligga som ett skyddande täcke över allt. Naturen måste få återhämta sig. Tyvärr har det töat i dag och det blir blött i fotspåren när man går i skogen. Hoppas snön inte tar alltför stor skada.

0

Inte alls AVUNDSJUK

anihaumeå

3 dec 2007 kl. 18:22

Gunhild!
Kan du förklara mer hur du menar att snön skulle vara det bästa för nästa säsong?
Vädret vi har idag är inte roligt, det håller jag med dig om.

0

Inte alls AVUNDSJUK

buffy

3 dec 2007 kl. 19:09

Snö isolerar, så att växter skyddas mot kanske framför allt hastiga temperatursvängningar och uttorkning. Blir det plötsligt mkt kallt kan man spruta vatten på känsliga träd man är rädd om: När vattnet fryser till is avger det sin värme til omgivningen. Islagret fungerar sedan som skydd så länge det förblir frysgrader.

0

Inte alls AVUNDSJUK

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 19:12

Tack Buffy, nu blev jag lite klokare. Då innebär det att om det är mycket snö, så blir det mycket fukt i marken när den smälter, vilket påverkar växligheten positivt. Tänker jag rätt.

0

Inte alls AVUNDSJUK

buffy

3 dec 2007 kl. 19:36

Det är också en fördel med snö, även om det väl ibland kan bli lite mkt av det goda i snösmältningen. Jag tänkte på den uttorkning som orsakas av blåst och stora skillnader i dag- och natttemperatur som det ju ofta blir på vårvintern. Perioder av mildväder som följs av hård frost och barmark är heller inge bra för växterna som lockas sätta blomknoppar eller slå nya skott som sen bara fryser bort =(

0

Lena M

3 dec 2007 kl. 20:16

Tänk, jag tycker faktiskt att det är skönt med en liten paus så att jag hinner med andra saker som hela tiden har skjuts upp p.g.a att man måste ut och kolla i skogen.
Ni skulle se min förfallna trädgård på höstarna, orensade land, förvuxna grönsaker, frukt på backen o.s.v.
Skall försöka att få ordning på bilderna nu, sortera, namnsätta, slänga och framemot mars april börja längta efter nya upplevelser i svampskogen.

0

anithaumeå

3 dec 2007 kl. 20:41

Jag håller med dig Lena!
Min bostad ser ut som en sophög. Det luktar svamp och skräp och damm ligger överallt. Som tur är det endast jag i min bostad, så ingen annan än jag kan klaga el göra något åt det.
Torken el spisen går dygnet runt.
Men om jag gör ett uppehåll en dag el två, då kryper det i mig.
Vilken drog man har fått i sig.

Tack för all info om snön´s förträfflighet för kommande säsong. Det var lärorikt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone