0 213 visningar

15 svar

Tror du på tomten?

Bengt Sandh

3 dec 2007 kl. 23:05

Enligt dagens Aftonbladet där man har startat den omröstning om man tror på tomten eller inte så är det i skrivande stund 58,4 procent av de c:a 1.500 röstande som tror på tomten.

Visst lever vi i ett sekulariserat land där fler tror på tomten än på Gud. Jag tror inte bara på tomten utan även inne i huset som ligger på tomten…

0

"JAS" Helsingborg

3 dec 2007 kl. 23:10

Jag tror definitivt på tomtar, har själv några på “loftet” ibland. De är grå och går i träskor.

0

Enelie, Linköping

3 dec 2007 kl. 23:10

:))

Samma här.

0

Enelie, Linköping

3 dec 2007 kl. 23:14

Det skiljde bara 1 sekund på våra inlägg JAS.
Så egentligen var mitt svar på Bengt´s inlägg.

Men strunt samma, jag håller med dig också;)

0

Tina N Kolsva

4 dec 2007 kl. 08:52

Klart att det finns tomtar.
:))

0

Jan A, Uppsala

4 dec 2007 kl. 12:49

Visst, jag plockar t.o.m. svamp på tomten som alltså finns.

0

Evus

4 dec 2007 kl. 17:19

När jag läser inläggen ovan kommer jag ihåg en episod för ett antal år sedan.
När mitt barnbarn var sisådär en två år och jag var barnvakt, sa jag till min hund att, nej vi kan inte gå ut på promenad nu, du får kissa på tomten.

Varpå mitt barnbarn såg alldeles förtvivlad ut och sa neeej, inte kissa på tomten.

Dom bodde i lägenhet då, och tomten jag syftade på var ett nytt ord för henne.

PS.
Den tomten som brukar dyka upp i juletid, det är klart han finns.

:-)

0

cicki T Belgien

4 dec 2007 kl. 19:28

Självklart att han finns! Han äter ju alltid upp gröten jag ställer ut på trappen!

0

GretheF Skåne

4 dec 2007 kl. 19:31

Vist finns han

0

Bengt Sandh

4 dec 2007 kl. 22:56

Inte helt överraskande att alla skribenter här tror på tomten, men tror ni även i kyrkan? På Gud alltså?

0

cicki T Belgien

4 dec 2007 kl. 23:46

Jag har min “barnatro”. Och jag tror på att människan behöver tro på att det finns nåt annat. Gud, Allah, Tomten, osv. Sedan har människan skyllt väldigt mycket på tron för att få kriga osv. Är mycket tudelad i denna fråga.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 00:03

Det är väl helt ok. att tro på vad man vill bara man inte använder sin tro eller ideologi som anledning till för att skada andra människor eller se ner på sina medresenärer för att de inte tycker likadant som en själv. Och tomten är ju snäll han kommer ju med presenter även till dem som kanske inte har varit så snälla som de borde ha varit.

0

Enelie, Linköping

5 dec 2007 kl. 23:45

Jag har väl också någon sorts barantro kvar. Men jag går inte i kyrkan eller uppfattar mig som religiös på något sätt.
Däremot tycker jag att det kan vara en hjälp i vardagen ibland.

Jag har några vänner och bekanta som är praktiserande katoliker och jag känner en sorts beundran för dem i deras trosutövning.
Kanske att jag är lite avundsjuk på dem också för att de har detta starka engagemang och att de utövar sin tro i praktisk handling.

0

Enelie, Linköping

5 dec 2007 kl. 23:48

Nu var ju “tryckfels-nisse” framme igen:)
Inte “barantro”, utan barnatro, förståss.

0

S. Mas

6 dec 2007 kl. 03:51

Självklart att jag tror på Tomten liksom Storebror som vill oss alla väl. Men detta med Gud är det sämre med. Det är så många som slåss i Guds namn. Men har inte hört någon slåss i Tomten eller Storebrors namn. Tomten och Storebror är fredens väktare de övervakar oss i hem och huld. Väntar otåligt på när Storebror kommer kräva övervakningsutrustning i skogen så han kan kräva skatt på de skatter som plockas där. Vi är på god väg. “Jag har inget att dölja.”

0

Lite sent kanske

Tina N Kolsva

11 jan 2008 kl. 20:04

Bevis att jag sett honom och även snygit mig fram o tagit en bild.

Bild 2 en kökshanduk jag fick av honom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone