0 291 visningar

20 svar

Dagen Skörd!

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 17:12

Hej på er, idag var jag en sväng på ett ställe dit jag bara brukar åka på våren. En liten bäckravin inte långt från HBG där hittade jag en massa olika svampar, de kommer att ramla in på forumet undan för undan. Jag hittade åxå lite ätbart det kanske inte syns på bilden men det är nästan 10lit. mums.

0

Geraldine Palm

5 dec 2007 kl. 17:41

Fina bilder, som vanligt JAS, en sån svampkniv har jag oxå:)

0

Lena M

5 dec 2007 kl. 17:48

Hoppsan, det var inte dåligt, grattis !

0

GretheF Skåne

5 dec 2007 kl. 17:49

Oj va fina dom är ,är det pålsjö skog?????????????????

0

buffy

5 dec 2007 kl. 17:55

Grattis! Fatta råmycket ostronmusslingar! Kan kanske ana var du hittade dem ;)

0

Dagen Skörd!GretheF Skåne/buffy

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 18:56

Hej på er HBg.are. Om ni gissar rätt eller ens i närheten så ska jag bjuda på fika en dag, eller en glögg på Axels torv. Vad sägs om på lördag då ska jag över. Om ni inte kommer i närheten bjuder ni, OK? Pålsjö = Helt fel!

0

GretheF Skåne

5 dec 2007 kl. 19:08

Låter bra på lördag kan inte jag har en bruten hand som gir problem.  nå men är det ramlösa????????????

0

buffy

5 dec 2007 kl. 19:30

Råådalen?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 19:30

GretheF Skåne NIX!

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 19:31

buffy, NJA!?

0

buffy

5 dec 2007 kl. 19:40

Off själva Råådalen då, mellan Rausvägen och Strandängsvägen?

0

Nada L Umeå

5 dec 2007 kl. 19:49

Grattis till den fina skörden JAS!Oj vika fina bilder! Här i Umeå måste man nöja sig med regn, slask och blask. Deprimerande.
      :)

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 20:53

Hej buffy! När jag skrev Nja så var du nära man får nog säga att platsen ingår i Råådalen men lite vid sidan om så att säga men du får ut en bit till.

0

buffy

5 dec 2007 kl. 22:42

Råådalen är en favorit när det är vidrigt kallt i vinden, men jag brukar mest gå där under icke-svampsäsong. Jag har dock hittat blåmusseroner där, och enl. Fredriksdals svampkunniga ska där finnas vårmusseron.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 22:58

buffy Det får jag ta och kolla med Ingela Kämpe. Jag brukar åxå mest vistas i Råådalen under “icke” svamptider när nu det är? Idag var jag vid “Sliprännorna” vet du var jag menar då?

0

Affe Nv Skåne

6 dec 2007 kl. 00:01

Är inte det runt Vallåkra någonstans?

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 08:06

Snarare Gantofta!

0

buffy

6 dec 2007 kl. 09:14

Sliprännorna känner jag inte till till namnet. Det var på en föreläsning i samband med specialvisningen under Fredriksdals svampdagar 2005 som förekomsten av vårmusseron i Råådalen nämndes. Så jag har gått där på våren och glott efter stora vita svampar, men icke fått syn på några =)

0

Dagen Skörd/

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 14:50

Hej buffy! Då har du missat något intressant i din hembyggd. Kolla denna http://www.foteviken.se/skane/s18/s18.htm

0

Dagen Skörd/

buffy

6 dec 2007 kl. 18:52

Ja, det ser verkligen intressant ut! Tack för tipset, alltid kul med nya utflyktsmål!

0

Dagen Skörd/

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 18:56

Om du skall dit i vinter så ta storstövlarna på om du inte bara nöjer dig med att titta på sliprännorna, längre ner i urskogen är det svårframkomligt och mycket blött, jag såg ut som den jas jag är när jag kom hem, störtad, kraschad, skitig och lite trasig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone