0 503 visningar

10 svar

Flera krös från idag

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 17:15

Jag är inte säker på att de sista 3 bilderna är ett krös men det vet ni säkert den påminner en del om Dallerskål eller? Det kommer 9 bilder.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 17:16

Vilket krös!?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 17:17

Krös eller Dallerskål?

0

Lena M

5 dec 2007 kl. 17:51

Kan det vara kärnkrös ?

0

Lena M

5 dec 2007 kl. 18:00

Jag gissar på gullkrös men som sagt bara en gissning.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 18:52

1:an. Gullkrös är rätt men resten då?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 21:00

Hej Lena M. ärnkrös kan mycket väl vara rätt men så har jag denna och ?? OPALKRÖS Exidia thuretiana !!

0

Irene A

6 dec 2007 kl. 09:24

Håller med om dallerskål på den tredje, men jag har för lite erfarenhet av de där vita krösen för att avgöra vad du har på bilderna. Här finns i alla fall beskrivningar och flera bilder:

opalkrös:
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=4735

kärnkrös:
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3359

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 14:40

Hej Irene A*. Det verkar på bilderna som jag kollat att opalkröset är mer “mjölkfärgat” och Kärnkröset mer genomskinligt, “transparent” i så fall kanske min bild på Opalkrös är fel och det får någon av * ta på sig i så fall.

0

Michael Krikorev

7 dec 2007 kl. 09:01

JAS! Bara för att någon av “stjärnorna” har tipsat dig om vilka arter som du möjligen har på dina bilder så betyder det INTE att det ÄR dessa arter.

Om du har en seriös ambition att försöka artbestämma svamparna på dina bilder bör du tolka stjärnornas svar som en VÄGLEDNING i ditt artbestämningsarbete. Svaren ska INTE betraktas som definitiva artbestämningar! Det är viktigt att du och alla andra forumbesökare förstår skillnaden. Längst ner på denna sida står det klart och tydligt: “Artbestämning efter bilder är ofta omöjligt utan en närmare undersökning, även om bedömningen är gjord av en verifierat svampkunnig person.”

Liksom de flesta andra svampar är många krös svåra att artbestämma. Med risk för att låta tjatig så vill jag understryka att man förutom att läsa speciallitteratur också måsta mikroskopera svamparna för att uppnå en någorlunda säker artbestämning, och i många fall räcker inte ens det.

Om jag inte minns fel så skrev Hans v E “Opalkrös” om svamparna på din senaste bild i ett äldre inlägg, men senare erkände han att han kallat alla vitaktiga/genomskinliga krös för opalkrös i brist på större kunskap om dessa. Du kan således inte begära att någon av * skulle ta på sig ansvaret för artbestämningen av ditt “opalkrös”. Ansvaret att fullfölja en artbestämning ligger helt och hållet på dig själv eller annan person som vill påstå att de med säkerhet har artbestämt svamparna.

Kontentan är alltå: ALLA svar på artbestämningsfrågor ska ses som en vägledning, aldrig som en säker artbestämning!

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 11:25

Hej Michael Krikorev*! Självklart förstår jag detta till fulla. Att jag skrev att en * får ta på sig detta. Var ABSOLUT INGET påhopp eller klankande på dessa, som jag upplever det justa personer. Jag är ju rätt ny när det gäller “icke” matsvampar och har plåtat en massa i höst och forumet har varit till stor hjälp och vägledning, jag har lagt ut bilder med förfrågningar och fått i det stora hela tillfredställande svar. Jag har lagt in dessa svar och “döpt” svamparna efter dessa men är fullt medveten om att en del kan vara fel, jag har ansett detta vara ett ok sätt för mig eftersom jag inte har så mycket litteratur men har letat på nätet och skrivit ut en massa info därifrån. Svamp och de andra gynnarna som är lite svåra att sätta in i någon grupp är ju ett väldigt stort område så jag får se var jag hamnar så småningom. Funderar faktisk på en kurs på Umeå universitet. Jag har just läst Allers som jag fick av en kompis som jobbar på Fredriksdals friluftsmuseum ( Nr 32 2aug. 07) Har du tipps på ett mikroskop för en överkomlig peng? Än en gång, ingen kritik från mig på *orna. Ha det så bra och en trevlig helg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone