Jag undrar just vad du då menar med “dessa”, Jas. Eftersom du kallar din allegesvamp dyna. Visst är den dynlik, men den hör till en helt annan “rike”, slemsvampar, som inte ens anses höra till svampriket längre.
Däremot finns bland kärnsvamparna (pyrenomyceterna) arter som heter något med -dyna, exempelvis aldyna, koppardyna, sotdynor, guldyna, grönpricksdyna. (Ta det inte som en anmärkning på att du kallar en slemsvamp för en dyna, som sagt, den ser ju ut som en dyna och själv trodde jag en ung eldticka var en dynsvamp när jag var nybörjare).
Hej Hans v E* Det är helt OK. Jag trodde först att det var en “dyna” men så insåg jag att de var mer slemmiga och “bulligare” men visste inte vad eller var jag skulle leta. Jag hittade den ju inte under “dynor”. Vargmjölk jag sett tidigare hade varit av yngre ex och alltså helt annan färg. Så vad göra? jo man lägger ut bilden på forumet och vipps så har man svaret som i en liten julklapp. Tack alla för hjälpen och en trevlig helg på er.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.