0 310 visningar

13 svar

3 Tickor vilka?

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 18:22

Det kanske bara är 2 tickor och något skinn eller så, jag frågar er vad är de för ena. 3x3 bilder från 071205.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 18:24

2an. 3 bilder

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 18:25

åså 3an 3 bilder

0

Bo E

6 dec 2007 kl. 18:28

Alldeles för svårt. De är ju tämnligen lika många av dem för en som jag som inte är expert på tickor.

Bild 1:2 tror jag i alla fall kan vara lackticka för den var så blank o fin…

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 18:51

1an: Nja det är nog inte rätt form och så. De växer på Al så jag trodde på Alticka men jag är inte säker, de är så mörka men ok det var blött igår så det kan bero på det, 2an: åxå på al fast låga, de är rätt tunna men lika 1an?, vi får se om någon * hoppar på. 3an: växer på björk men är ingen björkticka

0

Irene A

6 dec 2007 kl. 22:39

Mina förslag:
1. alticka
2. zonticka
3. fnöskticka

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2007 kl. 23:12

OK Irene A*  på 1an. & 2an.ok men att 3an. är fnöskticka, Nja tveksamt tycker jag. Mer förslag!

0

Elisabeth Jansson

7 dec 2007 kl. 01:21

Hej!
Jag tycker också fnöskticka på nummer tre!

0

Michael Krikorev

7 dec 2007 kl. 09:06

Håller med Irenes förslag på alla 3.

OBS! Det är FÖRSLAG och inga definitiva artbestämningar ;-)

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 10:50

Hej! Jag har alltid uppfattat Fnösktickan mer som en “hästhov” Lite långdragen uppbyggnad uppifrån och ner med en relativt platt undersida, som på följande bilder. Min 3a. i denna tråd motsvarar inte som jag upplever det det växtsättet.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 10:58

Här kommer 3 nya bilder på 3orna. Och om ni vidhåller Fnöskticka så ger jag mig (kanske). Ha en bra helg alla.

0

Irene A

7 dec 2007 kl. 12:08

Jag tror fortfarande på fnöskticka.
Jag tycker att mönstret på ovansidan är typiskt för hur den kan se ut (zoneringen med de vindlande ränderna). Förväxlingsarten platticka tror jag inte heller har så tydlig marmorerad mycelklump vid fästpunkten.

0

Tony S

7 dec 2007 kl. 13:26

Instämmer också med Irenes tre förslag.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 13:47

Ok. bra då ger jag mig. Är det på den “så tydlig marmorerad mycelklump vid fästpunkten” och mönstret på ovansidan som Irene skriver som är avgörande för att det är Fnöskticka, inte själva “kroppen” som jag utgick från. Tack, tack för hjälpen allesamans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone