0 575 visningar

47 svar

Något helt annat, vadå?

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 13:22

Jag blev erbjuden 1000:- om jag kom på vad detta verktyg användes till men jag är ju “bara” 54 år så det sket sig. Någon som vet men tyvärr har jag inga pengar att erbjuda men en fika kan jag bjuda på om vi träffas.

50cm.L. “stifftet” 15cm.L.

0

Lena M

7 dec 2007 kl. 14:17

Jag tycker det ser ut som en hake till dörr eller fönster.

0

Tina N Kolsva

7 dec 2007 kl. 15:37

Rejäla doningar. Hake till en fällbro.

0

klas jaederfeldt

7 dec 2007 kl. 15:51

tror att det är ett verktyg att göra ett hål i sten med ,en person höll i ena ändan och rörde mejseln i sidled mellan slagen av slägga som en annan slog

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 16:19

Fel, fel, fel!! Det är ett verktyg, ingen hasp, hake eller så.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 16:33

Kanske ska tillägga att i änden med kroken skall det finnas en “typ” sprint som verktyget skall kuna röra sig runt. (?)

0

Irene A

7 dec 2007 kl. 16:44

Kan det ha använts att hugga kvarnstenar med? (hakar på Klas’ idé att det har att göra med att hugga i sten)

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 16:49

Ok, ledtråd. Nix har inget med sten att göra men däremot användes den i de miljöer där vi vistas en del.

0

buffy

7 dec 2007 kl. 16:51

En cirkelpassare (med fast radie)? Att ta ut brödkakor med kanske =)

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 17:26

Men buffy då, läste du inte min ledtråd+ jag syftade inte på mögelsvamp då. Jag var mycket närmare i mina gissningar än ni har varit hitintills. :)

0

Lena M

7 dec 2007 kl. 18:40

Jag hoppas att vi får svaret innan dagen är till ända för hur jag än grubblar så kommer jag ingen vart, intressant i allafall.

0

GretheF Skåne

7 dec 2007 kl. 18:53

Är det till att slå en kil in i trä

0

Tina N Kolsva

7 dec 2007 kl. 19:26

Dra fram timmer med.

0

Birgitta D

7 dec 2007 kl. 19:45

Jag tror man skall hammra koppar med det.

0

Birgitta D

7 dec 2007 kl. 19:46

Om jag vinner vill jag ha en utförlig beskrivning om svamparnas sexualliv.

0

GretheF Skåne

7 dec 2007 kl. 20:01

Hoppas du vinner

0

Enelie, Linköping

7 dec 2007 kl. 20:35

“Härmar Tina”.
Jag tro också att det har med timmerdragning att göra.
Att man spänner om stockarna som dras efter hästen så att de hålls fast i ett “knippe”.

0

buffy

7 dec 2007 kl. 21:00

Jag höll på att författa mitt svar medan du lade in ledtråden, så jag hann ej läsa den. Timmerhakar brukar se mer brutala ut samt ha rundad form.
Kanske var det sådana här redskap de slipade i Sliprännorna ;) Jag tror ändå på att man dragit upp ngtslags spår med den. Cirkelformigt. *S*

0

Något helt annat, vadå?Birgitta D

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 21:27

Jaha du Birgitta D! Ska vi börja här?

0

Tina N Kolsva

7 dec 2007 kl. 21:40

Är det ett verktyg för att göra “skador” i växande träd. Sedan skulle kommande generation få starkt virke till t.ex redskapsskaft. Trädet lappar skadan, och det blir hållbart.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 22:12

Hej på er Hi,Hi. :)? Nu är nyfikenheten på topp. Jag har fått verktyget av min far idag och det tillhörde hans far alltså min farfar. Min släkt har alltid varit ett hårt arbetande och tjurigt släkte. Farfar var Torpare och dagsverkare och arbetade så klart mycket i skogen. Han var en mycket duktig och ansedd skogsman och han använde detta verktyg i en speciell del av sin yrkesutövning, vilken? HA svar i morgon.

0

Gula

7 dec 2007 kl. 22:40

Björksavs-samlarpinne?? Pinnen sticks in i björken som börjar sava, ämbar hängs på kroken…...

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2007 kl. 22:42

Hej Gula! Näääääääääääääääää

0

Totte Gbg

7 dec 2007 kl. 22:47

Han kanske mätte stockarna med detta verktyg???

0

buffy

7 dec 2007 kl. 23:08

Timmerkrok?

0

Enelie, Linköping

7 dec 2007 kl. 23:40

Avbarkning?

0

Alf Pallin

8 dec 2007 kl. 00:18

Det skulle kunna gå att använda den delen som ser ut som en pik till att kila in slå in i sågskäret vid fällning så att trädet inte nyper fast sågen.
Eller vid fastfällt träd så slår man in piken i trädet och vrider loss det med kroken.

0

Lena M

8 dec 2007 kl. 08:29

Ja du Jas efter att ha legat och grubblat hela natten :o) så har jag kommit fram till att det är ett ” dragjärn “. Ett verktyg som användes när man timrade hus.

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2007 kl. 11:17

Tja efter att ha sovit gott tills nu så blir det frukost och sedan en “TURA” och i eftermiddag så kanske jag avslöjar faktan om detta verktyg. Ha en bra dag!

0

Gittan

8 dec 2007 kl. 13:41

Kanske att lossa näver med?

0

Anki

8 dec 2007 kl. 13:42

Kan man få en liten aning om hur stor den är?

0

Anki

Norma nö skåne

8 dec 2007 kl. 17:11

Storleken står under bildkommentar.50 cm lång, stiftet 15 cm.

0

Totte Gbg

9 dec 2007 kl. 08:48

Hmmm det va en rejäl tura tur du gör JAS ;)
Finns sumpråtta, tror jag den kallades, kvar att beställa på tura turerna???

0

GretheF Skåne

9 dec 2007 kl. 09:50

Vad är sumpråtta????????????  Jag tar båten ofta har alldig hört uttrycket gift med en Svensk???????????

0

GretheF Skåne

9 dec 2007 kl. 09:51

Det blev fel ska stå jag är gift med en Svensk och har inte hört det ämdå

0

Totte Gbg

9 dec 2007 kl. 10:13

Sumpråtta var en grogg som va god att dricka men den såg inte så aptitlig ut. Men rolig blev man av den i allafall ;)

0

GretheF Skåne

9 dec 2007 kl. 10:53

Det är jo det viktigaste

0

Lena M

9 dec 2007 kl. 11:00

Kanske att Jas smakade på den och blev så rolig att han forfarande är ute på ” tur “, men förmodligen sover han för igår skulle han äta frukost kl. 11.17 ??? Då är det ju tid för lunch !
Vi väntar med nyfikenhet på att höra vad du hade på bilden.

0

Bengt S

9 dec 2007 kl. 11:44

Jag tror att verktyget skapdes av en mer eller mindre slump. Själva spetsen är mycket lik en gammal järnvägs syll-spik. Utseendet och måttet stämmer. Den är i sin tur instucken i något som ser ut att vara ett kraftigt järn med krok i ena änden och en ring som passar spiken. Järnet kan ha haft många användningsområden men med spiken så har det blivit ett speciellt ändamål. Spiken är ganska mjuk så något men sten skulle inte fungera. Har ingen bra gissning..

0

Vart tog du vägen?

Marit D

9 dec 2007 kl. 12:35

JAS, har du gått vilse?
Jag är jättenyfiken. Jag gissar också på att det är något man drog ut stockar med, eller höll fas dem på släden eller likande.

0

Extra hjälp!

Elisabeth Jansson

9 dec 2007 kl. 12:45

Hej!

Verktyget användes till fjädern på stocksågen när man fällde träd,en hjälpreda så den fungerade som en andra person!

0

Extra hjälp!

Marit D

9 dec 2007 kl. 13:03

En “sågkamrat”!? men bestod inte den bara av en fjäder?

0

Extra hjälp!

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 13:47

Tjohoo! Jag har inte ätit frukost än och kl. är 13:30. Det blev julbord på båten med tillbehör, sedan blev det poker hos kompisen och ja det blev en del genom strupen men jag har sovit ut och är på g. Jag har inte heller hört talas om sumpråtta däremot har jag druckit något som kallas för Aphjärna ser inte trevlig ut den heller med är helt ok.. Nu så. Min farfar var en otrolig gubbe, han gnetade på med mycket och han var duktig på det han gav sig på och tillverkade en del verktyg själv men detta verktyg användes tydligen av de flesta som häll på med bjälktillverkning. Man baxade upp ett utvalt träd på några mindre stockar och så slog man in “kilen i det fällda trädets stubbe och “Sprinten” som inte är med på bilden i stocken ände så att inte stocken rullade runt utan blev kvar i det lägen han ville ha den i och så “skråyxade” han stocken så att den blev en användbar BJÄLKE”!! Jag trodde att någon av norrlänningarna skulle greja rätt svar men det är ju inte så många som har kommit i kontakt med skråyxare och bjälktillverkare. Han höll på med detta ända in på 50talet, hans sista bjälkar finns i taket i en före detta smedja, numera palltillverknings industri i Lidnäs/Moheda Småland. Nu ska jag äta frulunchmiddag! Ha det så bra där ute.

0

GretheF Skåne

9 dec 2007 kl. 16:20

Jag skrev faktisk att slå in en kil i trä

0

cicki T Belgien

9 dec 2007 kl. 16:46

Kul initiativ JAS! Har följt med spänning men hade inte en susning ;)

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 16:53

Hej GretheF Skåne! OK! nära skjuter ingen hare men du var nog närmast i alla fall. Så då är jag skyldig deg en fika eller? Helt ok, avtala en tid som passar så pröjsar jag.

0

GretheF Skåne

9 dec 2007 kl. 18:00

Tacker men tyvär är jag sjuk just nu så det får vara

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 18:20

Hej GretheF Skåne, trist men vadå, du piggnar säkert till så tar vi det då, eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone