Birgitta, jag hoppas verkligen att de riddarmusseroner du har ätit var mycket gulare, för det ska de vara.
Bitter riddarmusseron (Tricholoma aestuans) är mycket blekare, men jag vet inte riktigt hur blek den kan bli när den är gammal och väderbiten.
Jag undrar också om det verkligen fanns någon ring på foten, eller om den bara hade spruckit upp i ytan så att det liknade en ring. Ofta ser man en skarp avgränsning med olika färger på foten, när svampen har blivit frostbiten.
Jag hade några andra alternativ som jag egentligen trodde mer på, men det är sådana arter som normalt smakar mjöl, inte bittert. Fast svampar som har frusit kanske får en annan smak?
Om jag ser färgerna rätt på min skärm, är skivorna delvis gula.
Gulnande musseron (Tricholoma scalpturatum) är en möjlighet. Den har i regel en fintrådig otydlig ringzon på foten.
Utseendet på hatten till vänster påminner också om ringmusseronens (Tricholoma cingulatum).
Det är svårt med svampar som har frusit, de brukar inte alls vara sig lika efteråt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.