Nu har jag vid tre olika tillfällen observerat hackspettar som hackar på lyktstolpar. Det har varit olika stolpar varje gång. Detta har hänt när jag gått runt i motionsslingan. Det är skog runt omkring, dvs, fullt med tall och gran. Men hackspetten/arna har gått på lyktstolpen.
Vad kan det beror på, är stolpen impregnerad med något som hackspetten gillar. Den ena stolpen var verkligen urhackad.
Det finns ju så mycket kunnigt folk i detta forum, är det någon som har en susning?
Resonans eller så kallad hackspettsmedja, möjligen ljud av ström i stolpen.
Hackspettens trummande är revirhävdande och håller andra hannar på avstånd. En lyktstolpe har god resonans och förstärker då ljudet av trummandet.
Stolpen kan även fungera som en så kallad “hackspettsmedja” där hackspetten fäster kottar då han ska hacka ur fröna ur dem.
Ibland kan det lät brummande ljudet från en strömledning leda sig in i en lyktstolpe och hackspetten hör med sin gofa hörsel detta svaga ljus och tror felaktigt att det kommer från någon insekt inne i stolpen. Hackspetten hackar då ivrijt i jakt på dessa inbillade insketer.
Jag häll på att få spader före några år sedan ner en envis hackspett trummade på elstolpsbläcket uppe på stolpen utanför pappas hus när jag var där och ledningen (tel) anslöt till husnocken och transformerade knackandet till en otrolig kackafoni som förstärktes av att ovanvåningen var helt tom på grund av att vi höll på att renovera där, vi fick inte sova ordentligt på flera nätter, lösningen blev tillslut en burk maggots upptejpad lite längre ner på stolpen. Åxå gammal ortnitolog men numera inte aktiv i någon förening.
I min förra bostad var huset rappat och där drog en hackspett igång i väggen vid kl. 3-4 varje morgon på sommaren.
Precis i den väggen där sängen stod.
Man kunde bli tokig för mindre!
Så jag förstår dig JAS.
Om jag förstår det här inlägget rätt så var det väl troligen ett revirtrummande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.