0 377 visningar

19 svar

Randig svamp på bok...

Helen

9 dec 2007 kl. 16:41

Tack för hjälpen med cinnoberticka. Nu kan jag den! Här är en annan jag inte hittar något på. Växer på lågor av bok.

0

Hans v E

9 dec 2007 kl. 19:20

Påminner lite om svartöra som mest går på alm, men jag har sett den på ask.

0

gunhild

9 dec 2007 kl. 19:20

Kan det vara sidenticka tro?

0

gunhild

9 dec 2007 kl. 19:21

Tar tillbaka mitt förslag sen jag tittat på första bilden.

0

Alf Pallin

9 dec 2007 kl. 20:20

Tror också på svartöra. Har hittat den på bok i Polen.bif. bild.

0

klas jaederfeldt

9 dec 2007 kl. 23:04

visst är det svartöra

0

Hans v E

10 dec 2007 kl. 09:55

Man kan undra varför den heter svart-, men den blir svart när den torkat in. Man kan faktiskt också undra varför den heter -öra, men den är en gelesvamp och många sådana är öronformade.

0

Helen

10 dec 2007 kl. 21:07

Tack så mycket för hjälpen! Återkommer när jag går bet igen.

0

Bo E i Örebro

12 dec 2007 kl. 17:11

Det bör vara den, eller en artfrände, som kallas “black fungus” eller judasöra och anses som en fin matsvamp i asiatisk matlagning typ kina / thai-wok.

Har inte sett den “live” men finns torkad i välsorterade asiatbutiker!

Kanske den inte växer så långt norrut som Närke itan håller sig i de sydligare lövskogarna med bok t ex?

0

Helen

16 dec 2007 kl. 22:28

Nja, den här växer nog lika långt norrut som Närke. Den finns på Stäksön utanför Kungsängen i Stockholm. I en fantastisk bokskog (modell mindre)som anlades som en engelsk park. Väl värt ett besök på våren.

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2007 kl. 22:51

Hej Bo E i Örebro! Här har du Judasöron, växer uteslutande på Fläder (Hylle, sambucus nigra)och bara i västra Skåne!

0

Helen

17 dec 2007 kl. 09:29

Judasöron var det inte utan svartöra stämmer bäst med det jag såg i bokskogen.

0

Hans v E

17 dec 2007 kl. 13:50

Jaså. har judasörat verkligen spridit sig så långt norrut som till Stäket?! Är det inte svartörat du menar? På 70talet fanns judasörat bara på Hallands väderö!

0

Hans v E

17 dec 2007 kl. 13:51

Förra inlägget skrivet innan jag läst de båda föregående.

0

Joachim Krumlinde

17 dec 2007 kl. 14:03

Det fanns nog judasöra på fler ställen i Skåne än Hallands Väderö även på 70-talet. Dessutom finns den inte uteslutande på fläder utan på en hel del andra lövträd som ask och alm. Vet dock ej om den är funnen på bok.

Men allt detta är strängt taget irrelevant här efersom tråden handlar om svartöra.

0

GretheF Skåne

17 dec 2007 kl. 15:18

Finns i Helsingborgtrakten har sett den straks utanför stan

0

Bo E

17 dec 2007 kl. 15:51

Jag ursäktar om jag rört till begreppen om “öronen”.

Startar nytt om brunkrös (?) istället!

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

17 dec 2007 kl. 23:56

Hej Joachim! du verkar ha bra koll på läget. Hur vanligt är Judasörat igentligen? Jag har hittat/sett mycket av dem i år runt HBG allt från i “stadsmiljö” till djupa bäckraviner utanför stan.

0

Joachim Krumlinde

Joachim Krumlinde

18 dec 2007 kl. 17:00

Judasöra är säkert vanligast i Hbg-trakten men förekommer också en bit in i landet i Skåne. Till exempel har jag två fynd från Södra Sandby: Fågelsång (nu i år) på gammal fläder, Sandby idrottsplats (2004) på alm.

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

18 dec 2007 kl. 17:25

OK, Joachim Krumlinde tack för det!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone