0 377 visningar

26 svar

Sopp

Lena M

10 dec 2007 kl. 13:48

Jag funderar varför sopparna är indelade i flera släkten, räknade visst till 8 olika släktnamn ,
vore kul att få reda på orsak.

Och medan vi väntar på bättre tider lägg gärna ut bilder på soppar, jag har en på

rödbrun stensopp ” tallkalle “

0

gunhild

10 dec 2007 kl. 13:51

Här kommer en till, finns visst dom som tyckt att den är god fast den inte ser så aotitlig ut:

0

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 13:53

Vacker bild.

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 13:56

Håller med dig Gunhild, men är det en kj ?

0

gunhild

10 dec 2007 kl. 18:34

Njaa men en sopp i alla fall. Och här strävsopp en blånande sådan.
Undrar förresten varför jag har så få bilder av soppar från i år?

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 20:01

Och jag har också eldsoppar ifrån Gysinge i Sandvikens komun.

0

gunhild

10 dec 2007 kl. 20:43

Även en sån här luring kan vara riktigt vacker eller hur?

0

klas jaederfeldt

10 dec 2007 kl. 21:57

men snälla du, hur många släkten är inte skivlingar indelade i

0

Tina N

10 dec 2007 kl. 22:02

Jag kan Bjussa på Brunsopp

0

Nina A

10 dec 2007 kl. 22:42

en fiiin KJ,dock nästan albino efter att ha varit gömd i mossa

0

Klas

Lena M

11 dec 2007 kl. 07:44

De var också ett svar !

Att skivlingarna är indelade i olika släkten beror väl till viss del på deras karaktärer / sammansättningar, men soppar.

Efter att titta lite mera så tror jag att Leccihum - strävsoppar har sitt släktnamn just för att foten är sträv.Beror det på annat också ?

Sullius - för deras hatthud är slemmig i väta, men varför är inte gyllensopp med där och bort med sandsoppen.

Boletus, i det gänget platsar kastanje- och blåsoppen tycker jag och varför inte gallsoppen, är det p.g.a smaken ?

Ja, jag vet att jag gjort det enkelt för mig och jag hoppas att inte * bryter ihop. :o)

Boletus = sammetssopp

0

Klas

Tina N

11 dec 2007 kl. 08:58

Ett bidrag till Leccinum aurantiacum Aspsopp.

0

soppar

Lena M

11 dec 2007 kl. 09:13

Tina, jag tror att du fotat gammelmormor i nattmössan.

0

Irene A

11 dec 2007 kl. 09:16

Att indelningen av släktena inte har varit självklar, märks ju bl.a. på släktet Xerocomus som en gång bröts ut ur Boletus, men numera ingår där igen.

Det finns minst 11 släkten av soppar som förekommer hos oss. Från början hörde alla till släktet Polyporus, d.v.s. alla arter med porer (både tickor och soppar), sen kallade man sopparna Boletus, och det hade man faktiskt kunnat nöja sig med, eftersom alla ÄR nära släkt, med samma typ av sporer (långa och smala med ena sidan tillspetsad). Enda undantaget är fjällsoppen med sina stora, ovala, och kraftigt ornamenterade sporer.

Nu är ju en del människor så funtade att de vill ha en systematisk ordning på tillvaron, och dit hör förstås de stilbildande naturvetarna. Det är helt enkelt lättare att hålla ordning på svamparna om man grupperar dem efter vissa karaktärer.

De viktigaste kännetecknen kan man läsa om här:
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs/svamp/5bio00svamp1/pdf-files/pdflin/soppar_i_norden.pdf

Det var väl egentligen så redan från början att man försökte göra grupperingarna i släkten efter arternas (förmodade) inbördes släktskap. Dagens teknik med DNA-analyser har i stora drag gett dem rätt - det är motiverat med de olika soppsläktena eftersom de finns på olika grenar av “släktträdet”.

0

Lena M

11 dec 2007 kl. 09:40

Tack Irene för länken, det blir intressant att läsa den.
Ja, jag förstår ju att det är mera komplicerat än vad jag skrev och nu har jag fått lite ” kött på benen” s.a.s.

0

Tina N

11 dec 2007 kl. 13:05

Du har så rätt Lena.

0

Lena M

12 dec 2007 kl. 07:46

Nu förstår jag “lite” mera varför svamparna indeles i olika släkten men jag skulle aldrig kommit på tanken att placera in narrkantarellen eller citronslemskivlingen i det släktet.Man lär så länge man lever!

Några örsoppar skickar jag med.

0

Irene A

12 dec 2007 kl. 08:31

Det kanske inte är så lätt att tänka sig att hålsoppen (Boletinus) istället ska höra till släktet Suillus, men om man får se övergångsformerna (flera nordamerikanska arter) är det lättare att inse att den står nära lärksopparna. En art som mycket väl skulle kunna dyka upp här under Douglasgran, är Suillus lakei:
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=43829&next_img_type=gallery

0

Lena M

12 dec 2007 kl. 08:43

Hålsopp och douglasgran, nya bekantskaper för mig, nu har jag kollat upp dem. Tack !

0

Tina N

12 dec 2007 kl. 09:26

Solen lyser så vackert idag, så ni ska få något som matchar.
Lärksopp.

0

Irene A

12 dec 2007 kl. 10:44

En annan färgvariant av lärksoppen

0

buffy

12 dec 2007 kl. 11:21

Den mest uppenbara likheten mellan hålsopp och lärksopp tyckte jag var att bägge har hylle.

0

Lena M

12 dec 2007 kl. 12:58

Vilka vackra bilder på vackra soppar.

Livet består inte bara av arbete trots att julen nalkas, måste titta på svampar emellanåt.

0

Tina N

12 dec 2007 kl. 13:25

Brun o fin som en pepparkaka,
likt de som vi i dagarna baka.

Inte alls kul om man i dem biter,
svedan sitter i hur man än sliter.

Nu har ni kommit på vad bilden föreställer,
Inget annat än Pepparsopp heller.

0

Lena M

12 dec 2007 kl. 13:49

Ja den var ju passande men några pepparkakor bakas inte längre, finns ju på burk som är goda.

Då kontrar jag med min favorit
karljohan ( boletus )

0

anithaumeå

12 dec 2007 kl. 15:37

Gu, vad jag längtar tills jag också kan presentera svampbilder,
Det tar ju ett tag, men sedan…..

0

Tina N

12 dec 2007 kl. 16:09

Vilken härlig liten familj.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone