0 264 visningar

16 svar

kameran är beställd

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 13:56

Nu har jag bestämt mig för en kamera.
Den heter Canon IXUS 70, kostar 2395:-. Inköpsställe: Clas Ohlsson Umeå.
Näravstånd: 3 cm.
Ansiktigenkänning, kan automatiskt ändra inställning för att få bästa möjliga ansiktsbild.

Min son har en sådan och han fotar jättemycket speciellt när han är uppe och flyger, då fotar han från cockpiten. Det blir helt fantastiska bilder.
Så nu är det gjort. Nu är det bara en GPS kvar att köpa. Den tar jag efter nyår.

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 14:11

Kul, jag skulle också vilja ha en kamera som tog närbilder,om jag försöker ta på små hättor ex.vis så blir det bara suddigt.
Kanske tomten ??? Är det för sent att börja vara snäll så här två veckor före jul tro ?

GPS har jag, och det ger mig friheten att utforska främmande skogar.

Lycka till med kameran Anitha !

0

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 14:15

Lena!
Det är aldrig försent att bli snäll. Kan du inte skicka ett expressbrev till tomten och be snällt.
Min skulle bidra med 500:-, det fick bli min julklapp från honom. Det tackade jag inte nej till.

Vad har du för GPS? Är du nöjd med den, är den lätthanterlig?

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 14:28

Anitha, jag har en enkel Gps, Geko 201 av märket Garmin, finns säkert mer avancerade sådana och som kanske har bättre täckning.
Blir det alltför tät skog kan den ha svårt att hitta sateliter då får man knalla en bit till det ljusnar.Jag ser till att batterierna är laddade och tar gärna med ett par extra i fickan.
Priset kommer jag inte ihåg, runt 1000:-lappen tror jag det var.

Men fråga här så får du många tips !

0

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 14:46

Jag har frågat, och blivit rekommenderad den du har, så jag ska nog köpa den, men den kostar ca 1700 i dagsläget.
Jag behöver inte ha något avancerat.  Äter den mycket batterier? Hur tät är tät skog?

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 15:10

De beror väl lite på hur länge du tänker vara ute i skogen, för mig blir det två, tre timmar och då är det ju ingen fara på taket.
Här är mycket gamla granskogar och kuperat men alltid kommer man till någon glänta och får mottagning.
Stämmer nog med priset du nämner.

Inte vet jag om man vågar men du har ju Tradera,där säljs mycket elektronik ???

0

Nada L Umeå

10 dec 2007 kl. 15:23

Hej Anitha,
Jag har beställt och får på torsdag en Magellan Triton 200 och den kostar 1385 kronor. Den är vattentät och enkel att använda. Man får snabbguide och fullständig manual på CD.

0

Huke Svamp

10 dec 2007 kl. 15:33

Får hoppas att din son inte använder sig av närgränsen när han är ute och flyger.

0

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 17:23

Hej Huke!
Du är rolig du, jag skrattade gott.
Hittills har han klarat sig från diverse “olyckor”, så vi kör på att det fortsätter så.

Nada, är det GPS du pratar om och var har du beställt den i så fall?

0

Anitha Umeå

gunhild

10 dec 2007 kl. 18:28

0

Anitha Umeå

Nada L Umeå

10 dec 2007 kl. 22:11

Ja, jag pratade om GPS,som jag beställde på Cyberphoto har i Umeå , Gräddvägen 5 och dom har kameror också.

0

Anitha Umeå

anithaumeå

11 dec 2007 kl. 07:49

Tack Nada!
Jag har varit in på internet och kollat, den ser helt intressant ut. Jag ska fara till Cyberfoto och kolla.

0

Anitha Umeå

Nada L Umeå

11 dec 2007 kl. 08:49

Lycka till Anitha.Jag har en digital kamera Olimpus ,vattentät och är bra att ta bilder med ,men när man vill ta macro bilder, då är det system kamera som gäller,så jag tänker köpa en sån.

0

Anitha Umeå

Lena M

11 dec 2007 kl. 08:55

Finns det ingen liten digitalkamera som tar macrobilder?
Någon som vet ???

Det är ju så bekvämt att kunna ha den i fickan, liksom GPS-en, händerna vill man ju ha fria för att bära hem all svamp,:0)
Ja nästa år blir ett kanonår tror och hoppas jag !

0

Anitha Umeå

Enelie, Linköping

11 dec 2007 kl. 21:19

Jag har en kompaktkamera som jag tar svampbilder med (macroinställning).
Men det beror ju på “hur mycket macro” man tycker man behöver/hur nära man vill kunna fotografera.
Och den här får garanterat plats i fickan.

För mig så är det än så länge ok men jag är ju inte någon storfotograf.

http://www.kelkoo.se/prl_15982874/124901.html

0

Anitha Umeå

Sofia, Skåne

11 dec 2007 kl. 21:25

Jag har sett annonser på småkameror (alltså ej systemkameror) med minsta närgräns på 3 cm. Men då tror jag att de går löst på ca 2000-3000:-

0

Anitha Umeå

anithaumeå

11 dec 2007 kl. 22:20

Enelie och Sofie!

Den kamera som jag nog köper heter canon ixus 70 och det går att fota ner till 3 cm avstånd.
Jag tänker köpa den via Elgiganten -internet.
För 2 229:- får jag kamera, väska, 2GBminne och extra batterier, laddare ingår också i priset. MEn innan jag beställer så ska min son noga få kolla vad de skriver om den. Han har en likadan själv, den köpte han för drygt ett år sedan och fick då betala över 3 000, enbart för kameran. Han är helnöjd med den.
Jag har sett bilder som han tagit med den och de är mycket bra.
Anledningen till att jag väljer EL-giganten är att de har butik här i Umeå och då går det att reklamera i butiken ifall det skulle behövas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone