0 717 visningar

12 svar

Vinterskivling?

buffy

10 dec 2007 kl. 15:02

Är detta vinterskivling? De liknar dem i min svampbok. Hittade dem idag, några växte på sälg. Hattarna är slemmiga, det har regnat en hel del på sistone och det är mkt fuktigt ute.

0

klas jaederfeldt

10 dec 2007 kl. 15:05

ja det är det

0

buffy

10 dec 2007 kl. 15:12

Tack! Vad bra! Då skall jag nu genast rensa och förvälla dem.

0

Lena M

10 dec 2007 kl. 15:13

Jag har också sett dem i år men lät dem vara, är det någon höjdare att äta ?
Klas vad säger du som provat det mesta ?

0

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 17:26

Buffy!
Vilka fina bilder.
Jag vill också veta hur de smakar.
Kan du tala om det för oss, när du har avnjutit dem?

0

gunhild

10 dec 2007 kl. 18:21

Stek hattarna i lite smör. gott.

0

Tina N

10 dec 2007 kl. 21:58

De är goda ingen stark utpräglad smak. Den smakar god svamp med smör.

0

klas jaederfeldt

10 dec 2007 kl. 22:01

dom smakar väl sådär, du kan köpa dem odlade i affären ,då heter dom Enoci (vet inte om stavningen är rätt) dom odlas i rör så dom får långa fötter å små hattar

0

klas jaederfeldt

10 dec 2007 kl. 22:03

tester har gjorts med denna svamp på möss i japan, på något sätt ympades cancer i ett gäng möss, hälften fick (äta eller blev insprutade) med vinternagelskivling, dessa levde ca 30 dagar längre, ( antagligen med svåra plågor)

0

buffy

11 dec 2007 kl. 18:15

Igår lagade vi inte middag, men ikväll skall vi äta vinterskivlingarna som jag nu har hårdstekt och blandat med lika mkt trattkantareller. Smaken är inte anmärkningsvärd, men de får full poäng för konsistens och utseende (knapriga och gyllenbruna). Jag var lite tveksam när jag hade förvällt dem, de var då mkt slemmiga. Det är de inte alls efter stekningen.

0

Bo E

12 dec 2007 kl. 17:06

Jag har aldrig förvällt vinterskivling utan stekt dem direkt i smör.

Goda matsvampar, tycker jag, med eller utan inblandning av smakstarkare arter som trattkantarell.

Dessuitom en av de få arter jag nog skulle hoppas hitta såhär års, och våga plocka med tanke på att jag inte får “böja rygg” för diskbråckets skull, säger sjukgymnasten!
De kan ju i bästa fall växa på högre höjd uppåt stammarna på lövträd!
Har hittat dem tidigare år på alm, sälg, ask och björk.

0

Joachim Krumlinde

12 dec 2007 kl. 17:12

Nej. jag tycker också det är helt fel att förvälla vinterskivlingen. Försök få bort slemmet på hatten, och stek sedan hattarna i smör i stekpanna. Fötterna kan ätas bara på unga exemplar, medan de ännu är ljusa.

0

buffy

15 dec 2007 kl. 11:16

Jag skar bort fötterna, det står i min svampbok att man bara ska ta reda på hattarna. Det var iofs också i den som det står att man ska förvälla =/ Kanske kunde jag fått bort en del slem gm att lägga hattarna upponer på hushållspapper, men jag bedömde det som att det skulle bli mkt drygt att skilja papper o svamp åt sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone