Igår lagade vi inte middag, men ikväll skall vi äta vinterskivlingarna som jag nu har hårdstekt och blandat med lika mkt trattkantareller. Smaken är inte anmärkningsvärd, men de får full poäng för konsistens och utseende (knapriga och gyllenbruna). Jag var lite tveksam när jag hade förvällt dem, de var då mkt slemmiga. Det är de inte alls efter stekningen.
Jag har aldrig förvällt vinterskivling utan stekt dem direkt i smör.
Goda matsvampar, tycker jag, med eller utan inblandning av smakstarkare arter som trattkantarell.
Dessuitom en av de få arter jag nog skulle hoppas hitta såhär års, och våga plocka med tanke på att jag inte får “böja rygg” för diskbråckets skull, säger sjukgymnasten!
De kan ju i bästa fall växa på högre höjd uppåt stammarna på lövträd!
Har hittat dem tidigare år på alm, sälg, ask och björk.
Jag skar bort fötterna, det står i min svampbok att man bara ska ta reda på hattarna. Det var iofs också i den som det står att man ska förvälla =/ Kanske kunde jag fått bort en del slem gm att lägga hattarna upponer på hushållspapper, men jag bedömde det som att det skulle bli mkt drygt att skilja papper o svamp åt sedan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.