Oj det var ju ingen svamp, men väl en vacker blomma!
Grattis!
Själv är jag ingen större trädgårdsmästare på blomodling, men har petat ned några frön av habanero och chili som faktiskt tagit sig gott och blommar nu med små vita rara blomster.
Hoppas på några starka frukter till efter nyår…
Förra våren gav habaneron rätt bra med ätbara små oranga frukter…att ta det varligt med, för de var rejält starka!
Härligt med vackra växtbilder nu när det är osvamp.
Den här växten är jag (än så länge) stolt över.
Jag satte ner kärnor från en citrusfrukt som bara lär finnas och växa i Chile, i januari i år. Några kärnor tog sig och den största är 8 cm. idag.
Om jag är rätt informerad så ska de bara kunna växa där det är arsenik i jorden. Och det har jag inte i min kruka vad jag vet.
Jag hoppas att de överlever och klarar vintermörkret här.
Lemoner
Enelie! Det är en citron som jag precis skördat, jag har aldrig sett en citron med så mycket saft i. Jag har även en Mano di budda (slags klyftformade frukter som är goda syltade) men alla dess frukter har tyvärr ramlat av. Citronträdet är köpt, jag har odlat fram flera stora citrusträd ur kärnor men dessa har aldrig burit frukt. Det är tydligen svårt, har jag läst. Men det kan hända. Så ge inte upp. Citrus ska ha så ljust och svalt så möjligt på vintern och till våren ska den ha mycket näring och ganska mycket vatten.
Hur fick du tag på kärnorna, Enelie? Vet du vad den heter?
Jag blir så imponerad av att du kan odla citrusväxter. Jag har bara lättskötta växter förutom de här “kärnväxterna”.
De här frukterna kallas bara för Lemoner. En liten grön frukt. Den ska tydligen bara kunna växa och odlas på en enda plats på jorden. Någonstan i Chile med speciella jord- och växtförhållande. Och den ska inte kunna växa utan arsenik?!?
(Så det har jag ju överbevisat än så länge.)
Jag kan få tag i frukterna ibland direkt från Chile. Tyvärr har jag inga just nu annars skulle jag gärna delat med mig till dig.
Om du är intresserad så får du gärna maila mig. Jag kan nog få tag i dem igen om någon månad.
enelie_a@yahoo.se
Dina små citrusplantor ser mycket välmående ut. Hoppas de växer sig stora och frodiga, även utan arsenik. Vem vet?
Tack för erbjudandet om kärnor, men jag har alldeles för många gröna växter redan som det är. När min dotter var liten, hade vi en liten hobby att sätta kärnor och fröer från olika exotiska frukter och fick då upp olika citrus, mango, passionsblomma, valnöt, dadelpalm, aprikos och flera andra, men vi har gett bort de flesta. De får inte plats i huset.
Lycka till med de små liven!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.