0 3184 visningar

12 svar

Vart växer kantarellerna?

Tage

10 sep 2005 kl. 16:25

Nybörjare….
Vart växer kantarellerna?
(I vilken terräng)
Under vilken period hittar man dem. Jag bor i Sundsvall och har fått jobba hårt för att hitta dem….

0

Anna-Lena

10 sep 2005 kl. 17:30

Trattkantareller hittar man i gammal skog i mossan, växer gärna vid gamla träd, stubbar och stockar..
Lycka till

0

Anna-Lena

10 sep 2005 kl. 17:38

...är en höstsvamp. Har börjat komma nu men man kan plocka dom ända in i oktober…

0

Jygge

10 sep 2005 kl. 20:34

Det var en jäkla konstig lokalbeskrivning av trattkantarellen. Jag skulle säga i rikare barrskog/granskog, med inslag av asp och sälg. Ofta med björnmossa. Gärna i södersluttning.

0

Barbro

10 sep 2005 kl. 20:52

ag hittar oftast trattkantarellerna i mossig barrskog med murkna stubbar och i NORR-sluttmningar

0

Carina

10 sep 2005 kl. 21:02

Jag fann mina trattkantareller i södersluttning med blandskog/gran/tall/björk/enbuskar,
grön mossa och rikligt med blåbärsris fanns här, dessutom fanns en hel del stora stenblock. Lycka till

0

Hans

10 sep 2005 kl. 22:10

Tja, dom växer ungefär till 10 centimeters höjd.

0

Annika Eriksson

11 sep 2005 kl. 18:52

Såväl gul kantarell som trattkantarell kan du söka efter i lite rikare granskog. Gul kantarell förekommer också i gräs efter basvägar i anslutning till granskog. I och med att det är ganska torrt ute i markerna nu så sök i sluttningar som vetter mot norr.

0

Hans

12 sep 2005 kl. 22:45

Uppåt.

0

Tage

18 sep 2005 kl. 13:53

Tack för alla smarta svar-Bäst var “Uppåt” ;-)
Skall det vara blöt mossa och ganska mörkt eller dras den till ljus och fukt? Jag har hittat den under granar och gömd i mössa och ris-Inte som alla beskriver….

0

Stefan

18 sep 2005 kl. 15:23

Man känner dem på lukten också.. De doftar kantareller

0

tratten

19 sep 2005 kl. 08:22

sammanfattning: du kan leta nästan var som helst, bara inte någon annan varit där och “skördat” före dig. Lycka till!

0

Rebins bror

19 sep 2005 kl. 14:39

Det växer kantareller i mina öron!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone