0 678 visningar

22 svar

Svamp på julbordet

Enelie, Linköping

10 dec 2007 kl. 23:57

Eftersom det finns så många svampälskare här…
Brukar ni ha svamprätter på julbordet också?

Är det någon som har några tips?

0

Geraldine Vällingby

11 dec 2007 kl. 00:02

Kantarellomelett eller nån paj med lite blandsvamp i brukar vara gott.

0

Enelie, Linköping

11 dec 2007 kl. 00:06

Det var ett snabbt svar.
Kantarellomelett brukar vara en klar favorit. Den går hem hos alla.

Paj har jag faktiskt inte tänkt på men det är ju behändigt att göra klart i förväg.

0

Lena M

11 dec 2007 kl. 07:47

Här blir det också svamppaj på julbordet och en bekant till mig har som tradition att bjuda på krustader med kantarellstuvning, så jag tror säkert att många har någon svamprätt med .

0

Bo Reyer

11 dec 2007 kl. 08:44

En burk chaminjoner mellan skinkorna är inte att förakta.

0

Tina N

11 dec 2007 kl. 08:55

vi äter inte traditionellt julbord.Men lite svamp brukar det alltid bli.
Syltade trattisar är gott till mycket även pepparkakor med blåmögelost.Visst låter det galet?
Prova.

0

Maya K. I. Västerbotten

11 dec 2007 kl. 10:43

Brukar alltid göra en STOOOR kantarellstuvning till julbordet, väldigt uppskattat.

0

anithaumeå

11 dec 2007 kl. 14:29

Tina!
Nu blir jag nyfiken. Hur ser ditt julbord ut?

Mitt är ganska traditionellt, men enbart ett fåtal rätter. Jag har skalat bort mycket, speciellt allt det feta.

0

Geraldine Palm

11 dec 2007 kl. 15:21

En annan uppskattad sak, efter att man tröttnat på all julmat, är att bjuda på varma mackor med kantarellstuvning till vickning nån kväll i mellandagarna, om man har några kantareller kvar, det börjar sina i förråden efter 8 veckors sjukskrivning :(, hann inte fylla upp förråden i höstas, på grund av en bilolycka. ingen allvarig, är på bättringsvägen :)

Snittar av vitt bröd med smörstekta kantareller, soya, lite grädde, salt, nymalen vitpeppar, dekorera med en liten basilikakvist är mumsigt, tilltugg innan nyårssupén står framdukad.

0

cicki T Belgien

11 dec 2007 kl. 16:45

En trattkantarellsoppa med varma ostsnittar till är inte att förakta

0

GretheF Skåne

11 dec 2007 kl. 16:48

Grädstuvat Kj på julbordet

0

Tina N

11 dec 2007 kl. 22:32

När barnen var smindre fick var o en önska en rätt, det kunde bli allt från pannkaka till oxfile.
Senare har vi enats om något riktigt gott. Förra året hade vi italiensk buffè.Det blev ganska dyrt men värt varenda krona.O vad det blir i år har vi inte kommit på än.Här är anti pasti.

0

Enelie, Linköping

11 dec 2007 kl. 22:41

Jag blir hungrig av att läsa den här tråden. Så mycket gott det finns!

Rolig idé Tina N att ha olika teman från år till år.

0

grethe fauland

12 dec 2007 kl. 17:01

Oj så gott det ser ut vad har du på talrikken???????????????

Bra ide till efter jul

0

Dieter Endom

14 dec 2007 kl. 14:57

inte ätbart men vackert att ha på julbordet och dyrt förståss.
GOD JUL TILL ER ALLA HÄR PÅ GUIDEN.

0

Gunilla L

14 dec 2007 kl. 15:28

Hej!

Jag kan tänka mig en finsk risksallad på julbordet, det är jättegott ...

mvh

0

Tina N

14 dec 2007 kl. 16:35

Oj oj oj, nu är det bara att skriva önskelista i rasande fart.

0

Svamp på julbordet Grethe

Tina N

14 dec 2007 kl. 17:23

Ursäkta mig , såg först nu att du ställt en fråga. På tallrikarna finns bruschetta med timat, vitlök ost och färsk Basilika.

0

Svamp på julbordet Grethe

GretheF Skåne

14 dec 2007 kl. 17:35

tack det ser utroligt gott ut.I Danmark har vi “Julefrukost” på Juldagen det är smörgåsbord med sill och ägg ,varme rätter ,ost jag har reduseret det mycket vi tar en rät åt gången om vi inte ska ha gäster

0

Enelie, Linköping

14 dec 2007 kl. 20:37

Dieter!
Var har du lyckats hitta de här?
Det är väl inte din egen samling antar jag.
Jättevackra.

0

Dieter Endom

15 dec 2007 kl. 12:43

Nej Enelie, det är inte mitt porslin. Traditionsenligt firar vi den 1:a advent i Köpenhamn med god mat och besök på Julmarknaden.
Kongelige Dansk har en butik på Ströget och där fanns detta porslin, som kallas Flora Danica Fungi, i två glasmontrar. Vill du titta på porslinet i närbild ska du gå in på
http://www.royalcopenhagen.com/Dinnerware.aspx

0

klas jaederfeldt

15 dec 2007 kl. 16:03

rag brukar ha risksallad, i år blir jag utan för hittade inga riskor att salta in i höstas

http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/FOV1-00019F10/FOV1-0001AF47/?OpenItemURL=S000B4CAB

0

Totte Gbg

16 dec 2007 kl. 11:46

Tack för tipsen:)
Brukar inte ha svamp på julbordet men i år blir det syltade trattkantareller och risksallad, två av mina nya erfarenheter från i år o som va jättegoda:)
Hade jag haft lite makrill kvar från i höstas hade jag gravat den för det va supergott det med:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone