0 1284 visningar

6 svar

Fjällig bläcksvamp

Jonas

10 sep 2005 kl. 20:22

Hur rensar man och tillreder fjällig bläcksvamp.

0

Birgitta

10 sep 2005 kl. 20:49

Borsta rent. Skär i bitar och gräddstuva. Den är bäst som icke blandsvamp.

0

Paula

11 sep 2005 kl. 18:55

Lossa foten från svampen, det går lätt. Koka sedan fötterna i lättsaltat vatten max 5 minuter. Servera med citronsmör… smakar färsk sparris!

0

Tobbe

13 sep 2005 kl. 11:50

Håller med om att fjällig bläcksvamp inte passar att blanda med andra arter. Den har mild, fin smak och klarar sig alldeles utmärkt ensam.

Ta helst små ex och se till att rensa bort alla delar som ser ut att börja bläcka.
Jag steker den gärna och serverar som tillbehör till kokt fisk. Låt lite finhackad persilja steka med ett tag. Salta inte förrän mot slutet av stekningen. Undvik peppar!

0

Tommy K

13 sep 2005 kl. 14:21

Har faktiskt aldrig smakat fjällig bläcksvamp, kanske beroende på en upplevelse i barndomen.
Redan som 10-11-åring var jag svampfreak. En dag plockade jag en kasse full med bläcksvamp för att stolt presenta morsan.
Men hon blev chockad när hon fick reda på var jag plockat dem; på kyrkogården.
Hennes reaktioner på detta har satt djupa spår och nu får de stå där de står.

0

Pia i Rimbo

18 sep 2005 kl. 13:13

hahhahahah garvar fortfarande… har massor av såna på tomten och lagade häromdagen… är ganska nyinflyttad… undrar sa flundran vilka husdjur de har begravt på den här tomten… :D

0

Bo E-son

19 sep 2005 kl. 19:04

Tack för tipsen! Speciellt detdär med foten!
Brukar nämligen inte ta med foten på dem!
Ska bli intressant att testa!
Hoppas jag hinner hitta några nu bara…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone