0 472 visningar

22 svar

Julklappstips för göteborgare

Katarina

13 dec 2007 kl. 10:49

Var in på Ica focus i dag och hittade jättefina askar med torkad goliatmusseron. Perfekta som julklappar till sig själv eller andra.

0

Enelie, Linköping

13 dec 2007 kl. 22:54

Bra presenttips.
Det kanske finns på Ica i den här delen av landet också. Jag får hålla ögonen öppna.

0

Håkan F

14 dec 2007 kl. 09:48

Jag kan tipsa om att butiken Cajsa Warg på söder i Stockholm också säljer torkad goliatmusseronm förpackad i trevliga presentaskar.

0

Katarina

14 dec 2007 kl. 15:48

Enelie: Jag hittade en länk på Google där det finns uppgifter om en del affärer som säljer goliatmusseron i landet. I länken finns också uppgift om företaget som säljer askarna med goliatmusseron. Går tydligen att köpa dessa över nätet.

http://goliatmusseron.blogspot.com/

0

Enelie, Linköping

14 dec 2007 kl. 20:28

Tack för tipset!

Lite synd att “Svamp i norr” inte har lite mer info på hemsidan men det kanske kommer.
Det skulle varit roligt att se sortimentet, priser m.m.
Men man kan ju ringa också förståss.

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 21:30

“Svamp i norr” verkar inte sälja till privatpersoner och vill man bli medlem så går det inte om man är “sörläning” TRIST!! Vad tror ni om en webbhandel med skogsprodukter?

0

Janne

14 dec 2007 kl. 21:35

Jodå, Svamp i norr säljer till privatpersoner, man sparar minst en tia per ask (20 gram torkad svamp) att köpa därifrån mot att handla på affären. Jag köpte själv därifrån för några veckor sedan.

Deras sortiment hittas under rubriken “handla av oss”.

Medlemskap behövs bara för att bli delägare i den ekonomiska föreningen som företaget är. Att handla av, eller sälja till dem får alla göra.

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 21:48

Det var ju där jag kollade och inte såg jag att det gick bra att handla som privat men sälja såg jag var ok och varför kan man inte bli medlem som “sörläning”

0

Janne

14 dec 2007 kl. 21:54

Hur som helst så gick det jättebra för mig som privatperson att köpa därifrån, sparade ju en del pengar också mot att handla samma varor i affären. Ett litet e-mail eller samtal dit borde ju kunna ge svar kring villkor för medlemskap.

0

Enelie, Linköping

14 dec 2007 kl. 22:00

Jag har en fråga igen ang. http://www.svampinorr.se :
Jag hittar ingen rubrik “handla av oss”. Det enda som är “klickbart” på sidan är “Höst och julmarknader etc”.?

0

Webbhandel

Enelie, Linköpig

14 dec 2007 kl. 22:05

Jodå JAS,
jag tror att det skulle fungera med webbhandel för skogsprodukter. Sedan går det ju förståss att utveckla vad “skogsprodukter” kan vara för olika saker.
Det skulle ju också kunna omfatta tjänster en sådan webbhandel.

0

Webbhandel

Katarina

15 dec 2007 kl. 14:14

Enelie: Om du klickar på länken du själv lade in så kommer du till sidan och högst upp i mitten finns då rubriken “handla av oss”, klicka där och du kommer till sortimnetet.

Kanske har du krångel med någon inställning i datorn. Jag klistrar in texten från här nere.

Torkad
svamp:
Annan förädling av
svamp:
Förädling av
vildväxande:

karljohan
fårticka
trattkantarell
blek taggsvamp
goliatmusseron
sandsopp
tegelsopp
rimskivling
svart trumpetsvamp
rödgul trumpetsvamp
blandsvamp
shiitake
svamppulver av karljohan, eller
sandsopp och kantarell.
Inlagd svamp
Shiitakepotpuri
Inlagda granskott
Granskottssirap
Älgörtsgelé
Älgörtssirap
Tranbärsgelé
Tranbärssaft
Hjortronsylt med whiskey
Hjortronchutney med röd chili

Svampen och övrigt är plockad i närområdet och torkad/förädlat av Svamp I Norr. Väl försluten i cellofanpåsar: 10 eller 20 gram beroende på art, eller i kartonger. Alternativt förpackad i 50, 100 eller 500ml burkar/flaskor.

0

Webbhandel

Katarina

15 dec 2007 kl. 14:20

Blev lite stökigt där, försöker en gång till.

Torkad
svamp:

karl johan
fårticka
trattkantarell
blek taggsvamp
goliatmusseron
sandsopp
tegelsopp
rimskivling
svart trumpetsvamp
rödgul trumpetsvamp
blandsvamp
shiitake

Annan förädling av
svamp:

svamppulver av karljohan, eller
sandsopp och kantarell.
Inlagd svamp
Shiitakepotpuri

Förädling av
vildväxande:

Inlagda granskott
Granskottssirap
Älgörtsgelé
Älgörtssirap
Tranbärsgelé
Tranbärssaft
Hjortronsylt med whiskey
Hjortronchutney med röd chili

Svampen och övrigt är plockad i närområdet och torkad/förädlat av Svamp I Norr. Väl försluten i cellofanpåsar: 10 eller 20 gram beroende på art, eller i kartonger. Alternativt förpackad i 50, 100 eller 500ml burkar/flaskor.

0

Webbhandel

Enelie, Linköping

16 dec 2007 kl. 01:00

Tack Katarina för att du tog med innehållet från webb-sidan.

Märkligt, men jag får inte fram några rubriker att gå vidare på när jag går in på den sidan.

Jag blir sugen på att prova Inlagda granskott, Granskottssirap och Älgörtssirap.
De har jag aldrig hört talats om förrut.

0

Enelie

Helena A

16 dec 2007 kl. 18:36

Jag har syltade granskott till salu.
Hör av dej till mej på vargkramare@hotmail.com om du är intresserad.

0

nisse

16 dec 2007 kl. 21:04

bara det inte är uppblandat med färs haha

0

Katarina

17 dec 2007 kl. 17:02

Hur gör man när man syltar granskott?

0

Katarina

18 dec 2007 kl. 19:21

Nähä, ingen som ville eller kunde svara på detta. Jag inser att frågan kan upplevas som väl banal, men den var ärligt menad.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2007 kl. 19:44

Hej Katarina jag tappade tråden:) Granskott låter intressant hur funkar det om jag vill(jag vill)köpa lite av dig?

0

Helena A

18 dec 2007 kl. 19:52

Plockar granskotten på våren när de är ljusgröna.
Skaffar recept på en lämplig lag och lägger in enl receptet.
JAS om du vill köpa hittar du min mailadress lite högre upp i denna tråd.

0

Totte Gbg

19 dec 2007 kl. 14:27

Katarina sök på syltade granskott så får du upp recept på google.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=syltade+granskott&meta=

0

Katarina

20 dec 2007 kl. 08:59

Totte: Vad bra, tackar för den länken.

0

Totte Gbg

20 dec 2007 kl. 13:09

Jag har testat att göra syltade granskott men tyvärr så föll det mig inte på läppen:( men smaken är ju som tur är olika:)
Däremot tyckte jag väldigt mycket om syltade trattkantareller:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone