0 416 visningar

9 svar

Onsdagssvamp vilken?

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 19:56

Förra onsdagen var jag inriktad på Ostronmussling som matsvamp så litteraturen fick stanna hemma. Jag har inte haft tid eller orkat slå efter den så nu frågar jag er vad är detta. Växer under Ek i österslutning, fet jord och gräsmark, fanns faktiskt en hel del av dem.

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 22:07

Ingen som kan?

0

Enelie, Linköping

14 dec 2007 kl. 22:20

Jag har haft en fundering i kväll om det kanske kan vara en Trattnavling men foten är ju inte vitflammig.

Ok, jag gissar på det i alla fall.

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 22:38

Hej Enelie, Linköping det var ju några dagar sedan som jag var på g. Men du är på allerten som vanligt, kul att du gissar och jag har ingen aning, så vi får se vart det bär hän. Trevlig fortsatt helg på dig.

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2007 kl. 00:26

? :(

0

Enelie, Linköping

16 dec 2007 kl. 00:32

Jag är också nyfiken på vad det kan vara.
Hoppas att någon kommer med tips och förslag.

0

Irene A

16 dec 2007 kl. 11:25

Nog tror jag att det är trattnavling. Något vitflammigt på foten är alltid svårt att se när den är fuktig.

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2007 kl. 12:37

Hej Irene A*! Vad skulle alternativen kunna vara? det stod kvar fräscha ex i går!

0

Irene A

16 dec 2007 kl. 14:13

Det finns några släktingar till trattnavlingen som den kanske kan förväxlas med:
Pseudoclitocybe obbata, som har mera gråblå färg
Pseudoclitocybe expallens, en mindre, strimmig art som växer sällsynt i kalkmarker

Om du har exemplar där som har en hattbredd uppåt 5-6 cm eller mer, är det säkert trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis.

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2007 kl. 22:08

Ja absolut de största var uppemot 8 cm i diam. Så då är det säkert Trattnavling. Tack för ett utomordentligt bra svar Irene A*.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone