0 274 visningar

12 svar

Bullmarksvargen tillbaka

gunhild

14 dec 2007 kl. 22:41

Kolla in VK och se vad folk tycker.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=156770

Visst är den vacker?

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 23:39

Nu ska jag sticka ut hakan lite och kanske så får jag en smocka men den får jag väll ta då! Jag har ju varit en del i Norrland och som “sörlänning” så får man ju höra en del. Och när man läser vad folk tycker om varg och andra rovdjur så verkar det vara så att man skiter i om rovdjuren tar en och annan ren, för “vanligt” folk och markägare har inte så mycket tillövers för “lappen” och hans kreatur, och det som drabbar dem gör inte så mycket för de får ju alltid bidrag eller på något vis ersättning för de dödade renarna. Så det är känns som lite skadeglädje om rovdjuren tar en ren eller så. Så känns det lite konstigt att man i Norrland är rädd för att råkas på varg, men hallå hur många bor det per kvadrat kilometer. Vargen strövar ju faktiskt långt söderöver och är väl fler i Sörgården än i Norrgården och vi har faktiskt lo i Småland och på 60talet såg jag och mina kompisar lo bara några km utanför Nässjö, den strök där i flera månader vintern 64-65. Varg har vi haft så sent som för några år sedan utan några missöden.

0

Enelie, Linköping

15 dec 2007 kl. 00:02

Jag fick också en fundering när jag läste länken (kommentarerna):
Jag får intrycket av att det är en motsättning mellan (som du säger JAS) “vanligt” folk och samer.
Kanske rovdjurskonflikten kan vara ett uttryck för även andra konflikter som finns under ytan på andra områden.

Jag bodde av och till i Umeå i kortare perioder för några år sedan. Jag följde med i lokalnyheterna och det var svårt att förstå en del diskussioner bl.a. inställningen till det samiska.

Det var inte populärt när jag uttryckte det då och det kanske det inte är nu heller?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2007 kl. 09:43

Jag upplevde ett rätt så utbrett förtal om att “våra Indianer” myglade, gnällde och levde på statliga bidrag och i samband med Tjernobyl så var det ett allmänt antagande från “vanligt” folk att samerna bara nödslaktade gamla, sjuka och på annat sätt sämre djur och fick en fullgod ersättning för dessa? Så jag håller med dig om att vår ursprungsbefolkning är nog lite missgynnad av “vanligt” folk. Nu får jag nog stryk igen men jag står för det jag säger för jag har som sagt upplevt det på nära håll.

0

anithaumeå

15 dec 2007 kl. 16:14

JAS!
Du får då inte stryk av mig.

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2007 kl. 18:23

Tack det var snällt anithaumeå! Så du håller med?

0

Bo Reyer

15 dec 2007 kl. 18:27

Varg, björn, lo och järv ska bara finnas i vår natur. Dessa djur gör en enorm insats när det gäller att på ett naturligt sätt sålla bort individer med svagare gener, till gagn för jägarkåren. Det jag menar är att naturen sköter detta mycket bättre än jägarna som urskillningslöst skjuter på allt som rör sig i skogen.

Det finns mycket större anledning att oroa sig för vildsvinens lavinartade ökande utbredning i mellansverige.

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2007 kl. 20:44

Hej Bo Reyer! Det är klart att om naturen får ha sin gång så är det nog oftast att den svage får ge vika. Nu är ju vi en del av naturen men vi har kommit lite grann på sne för vår naturliga instinkt får ju inte härja hur som helst och tur är väl det. Men jag håller med dig i stort. MEN vad det gäller vildsvinen så vet jag inte, det här är lite kluvet (för om jägarna inte skjuter ledar suggan, vilket de givetvis gör!!) så är det inte så stor sannolikhet att svinen gör åverkan på odlade grödor utan håller sig till att böka i skogen och vad jag tycker mig ha sett så mår skogen bra av detta och så tycker jag mig ha sett att mångfalden ökar och det blir mer svamp i de skogar där svinen bökat.

0

Bo E

17 dec 2007 kl. 17:28

Hej!

Håller med sign. JAS (flygcertifierad?) både om samer och svin!

Har aldrig själv varit i sameland men hört rysansvärda rasistiska åsikter om dem även bland folk längre söderöver!

Jag tycker att det ska finnas rovdjur i markerna, men naturligtvis måste viss skyddsjakt på varg få förekomma t ex om det blir för många i renskötselområdena.

Lodjuret tycker jag är ett vackert och harmlöst djur som jag inte förstår varför det överhuvudtaget ska jagas?
Rev de får och kalvar i Småland på 60-talet tex?
Såg själv spår av lodjur som passerat vår sommarstuga vid Hjälmaren när jag var barn på 60-talet. Det tyckte man var spännande, men såg tyvärr aldrig djuret.
Vildsvinen har jag faktiskt omvärderat efter att förra säsongen ha plockat både trattkantareller och svart trumpetsvamp i rejält svinbökade skogar nära Myrö i Närke.

Vad tycker ni förresten om motorcyklister ute i skogen?
De bökar oxå till det rejält här och där, i förekommande fall i samma skogar som svinböket!

0

Om motorcyklar

gunhild

17 dec 2007 kl. 19:43

Om motorcyklar i våra kuperade tallhedar tycker jag inte, Det blir djupa diken uppför kullarna där dom drar fram. Det tar nog många år för renlav och annan växtlighet att återerövra marken. Dessutom för dom ett jävla oväsen.

0

Om motorcyklar

"JAS" Helsingborg

17 dec 2007 kl. 23:42

Nu Jäk. Jag var med familjen på Söderåsen en underbar vacker söndag i början på Sep. Plockade svamp, fikade och som alltid lär jag ut nyttigheter till övriga familjemedlemmar, vett och etikett i skogen och vad som går att äta och så vidare. Plötsligt ett sjuhelsikes liv 3 st crossmaskiner med 16-17 åringar på for runt som skållade råttor, jag slängde rådjurs skit på dem och de blev lite förvånade först sedan kaxiga men efter ett tags resonemang så lomade de iväg i lugn mak till ett grustag några km bort. Gud sicket otyg i skogen och stackar er norr över som har en massa skotrar skog och mark åxå, nä förbjud skiten och låt rovdjuren vara. Och nej Loet rev inga tamboskap vad jag vet.

0

Magnus B

18 dec 2007 kl. 13:42

“Det jag menar är att naturen sköter detta mycket bättre än jägarna som urskillningslöst skjuter på allt som rör sig i skogen.”

Snacka om att ha dra alla över en kam. Jag tror säkert att det finns många jägare som uppträder på det sättet men de flesta gör det inte.Min erfarenhet är precis tvärt om. De jägare som jag känner är väldigt intresserde av vilt- och skogsvård och skjuter inte på allt som rör sig. En reglering av rodjursstammen genom kontrollerad jakt är enligt mitt tycke ett måste i vissa regioner.
Man kan sammanfatta det med att jag och Bo Reyer har ganska olika uppfattning i den frågan:)

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2007 kl. 13:53

Självklart är det så Magnus B för om alla jägare sköt hej vilt omkring sig så hade det inte funnits så många kvar av dem :)och Bo hade inte haft några problem. Men det finns tyvärr en del som pangar på, utanför Hörby sköts det urskillningslöst just på vildsvin för några år sedan och tyvärr dödades ett flertal “ledar suggor” så resten av flockarna ställde till en massa oreda i trädgårdar (på landet) och i odlingar och det fick ju svinen skit för inte jägarna för okunnigheten hur vildsvinen funkar var nog rätt dålig då och det finns nog en hel del jägare som fortfarande har dålig koll på hur det funkar där ute i skogarna men flertalet har så klart koll. Hoppas jag i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone