0 120 visningar

6 svar

Rodnande kungschampinjon 2

klas jaederfeldt

11 sep 2005 kl. 10:17

Jag har tagit reda på vad det är för en svamp. I Nils Subers ” i svampskogen ” så finns dess lat. namn . Psalliota subrufescens, går man sedan vidare till A.Cappelli, s stora bok om champinjoner, så finner man att den är en synonym till Kungschampinjonen, den är beskriven ursprungligen av Peck. (så troligen är det en amerikansk art) och som J.Lange tolkade hans beskrivning finns den med i Flora Agaricina Danica, IV, p, 55, 1939. och det är väl där Suber sett den, men egentligen så är den bara en vanlig Kungschampinjon

0

Bo E-son

11 sep 2005 kl. 18:55

Om det är en amerikansk art som kommit hit på något vis, kan det inte då vara naturligt att den har en del särdrag som skiljer den från vanlig “svensk” kungschampinjon?
Det slog mig också att de jag hittade växte i nära anslutning till ett område med gamla, även övergivna igenvuxna villaträdgårdar från förra halvan av 1900-talet.
Kan svampmycel exempelvis spridas ned importerade trädgårdsväxter så kanske det är en förklaring till att den fanns där.
Det finns mycket “förvildade” buskar och blomster i området i alla fall.

0

Irene A

12 sep 2005 kl. 09:59

Visst kan en “amerikansk” champinjon dyka upp här. Många arter har odlats, och har antagligen förutsättningar att kunna växa här också.
Problemet är snarare att det inte finns någon enighet om tolkningen av den amerikanska arten. Även i USA finns det misstankar att det rörde sig om en vanlig kungschampinjon. Lange (och Suber) kan ha tolkat den rätt, och då handlar det trots allt om en vanlig kungschampinjon som rodnar mer än vanligt.
Och om Langes tolkning var fel, är det ändå osäkert vilken art det egentligen var som Peck beskrev.
Bildsökningar på “Agaricus subrufescens” visar upp många olika champinjonarter.

0

Irene A

12 sep 2005 kl. 10:21

Det här är Peck’s egen bild av Agaricus subrufescens - försök sen avgöra vilken art det är…

http://www.macgraphic.co.jp/junko/peck/7.gif

0

Bo E-son

14 sep 2005 kl. 17:52

De översta bilderna stämmer mycket väl med mina fynd. Dock hade de inte sammanväxta fötter på det sätt som visas, även om de växte tätt.
Konstigt att den rodnande egenskapen inte markerats med färg?
De rodnade alltså mot tegelrött, färgen påminde mer om hur rodnande fjällskivling rodnar än exempelvis en skogschampinjon eller en rodnande flugsvamp.

0

Birgitta

14 sep 2005 kl. 20:12

Från överkurs till vanligt svampintresse. Hörde ryktesvis om svamputställning på Naturhistoriska i helgen. Är det läge att hälsa på barn o barnbarn? Öppettider? Svamptilgång?

0

klas

16 sep 2005 kl. 22:22

vet inte när den är Birgitta , jag är på annan avdelning och har dessutom semester

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone