Kul !
Den första tror jag är
brunskål
den andra
bombmurkla
tredje f.n ingen aning
Du skrev att svampen på bild 1 förra omgången var relativt vanlig, men jag har mig veterligen aldrig sett den. Var bilden uppförstorad, det kan försvåra, ja jag pratar om slemhorn.
De tredje, kryptogrammet gör mig osäker, jag ser en växt och läste någonstans igår ( tro de var om orkideer ? ) att det var någon svamp som växte med dem, inte synlig för ögat utan fanns under marknivå ????
Eller så är det feberfantasier, en tråd att spinna vidare på för lite kunnigare människor kanske.
Orkidéfrön är beroende av en speciell typ av mykorrhiza med svampar för att kunna gro, men jag har inte hört talas om att ormbunkar (t.ex. låsbräken) behöver det. Deras egen livscykel påminner om svamparnas.
Låsbräken och bombmurkla var rätt, något nytt förslag på den första? De har långa fötter och växer på alhängen. Bilden är tagen i början av maj.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.