0 291 visningar

17 svar

Julpyntat

Tina N

17 dec 2007 kl. 09:00

Min cykel blev pyntad under natten.Är det någon som vill låna den, nu när den är så fin? Hittade i hagen miljövänlig taggtråd som någon tillverkat samma natt.Naturen kan.

0

Tina N

17 dec 2007 kl. 09:01

Det ska vara bilder också.

0

Tina N

17 dec 2007 kl. 09:01

Vad nu då, nytt försök.

0

Stina

17 dec 2007 kl. 09:33

Brrrrrr, kallt…

0

Grethe F

17 dec 2007 kl. 09:58

Hur många minus grader har du

Vackre bilder

0

Tina N

17 dec 2007 kl. 11:36

Just nu -5 grader o solen skiner.

Du då?

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2007 kl. 12:20

Hej Tina N Det är inte så att du har en “sagoboksek” full med rimfrost i närheten, har letat en sådan länge, har bara i mulet väder vill ha en i solsken, kan byta bild mot svamp, ok? Läste du berättelsen där den skall vara med? Om inte sök på “JAS” så hittar du den där.

0

Tina N

17 dec 2007 kl. 13:20

Ekar har vi gott om , men frosten har tyvärr blåst ner. Har lite ekbilder utan frost. En med men den på avstånd, du får kolla.

0

GretheF Skåne

17 dec 2007 kl. 15:16

Här är det runt 0 /2 plus tråkigt och moln

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2007 kl. 17:30

Tack i alla fall Tina, jag är lite kräsen just med “Eken”, en sådan fast i strålande solsken eller sol ned/uppgång vore drömmen. Jag gillar ju inte kyla men för en bild skulle jag stå ut med lite kallt/klart och fuktigt väder några dagar.

0

Ek i solnedgång JAS

Tina N

19 dec 2007 kl. 15:59

Inte för att frosten syns. Men färgerna kan det vÄl inte vara fel på?

0

Ek i solnedgång JAS

Lena M

19 dec 2007 kl. 17:41

Ja himlen bjuder verkligen på färgprakt nu på eftermiddagarna.

0

Susann

19 dec 2007 kl. 19:05

Jag har en Ek på tomten, den släpper inte löven förrän på våren. Är det normalt??

0

Tina N

19 dec 2007 kl. 20:30

Har sett att unga Ekar sparar på sina löv.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 20:54

Underbar Ekbild Tina! Här kommer “Sagan”

JAG EN VATTENDROPPE.

I den blå skymningen fann jag mig ovanligt vacker. Det var faktiskt många millennium sedan som jag hade deltagit i en sådan bedårande föreställning.
Jag var gnistrande klar, vit och ren som oskulden. Solens sista orangeröda strålar målade några kvardröjande slöjor på den djupt blåsvarta himmeln där stjärnor började tändas. Det var som att skåda ner i djupet av ett förälskat öga och se sig själv som en spegelbild däri. Jag var ren och gnistrande kall rimfrost på en sagoboksek långt ute på den av mina vita, rena oskuldsfulla systrar täckta slätten.
O vad vi strålade av glädje, tänk vilken lycka att få deltaga i detta underbara ögonblick. Detta som händer oss vattendroppar allt för sällan, att få gnistra och få vara stilla och beskåda världen med himlavalvet ovan, utan att bara svischa förbi som hastigast för att uppslukas av något hav eller försvinna ned i myllan för att vidare förena sig med sina gelikar och tränga ned i berggrunder genom årmiljoners avlagringar.
Så underbart att få hänga här och skåda ut över landet och se att det är gott. Ännu inte alltför förgiftat, nej ännu ett tag skall vi få vara sunda och friska, ännu kan någon dricka oss utan att behöva dö.
Ännu kan vi glatt porla fram i någon frisk liten bäck. Vidare, vidare genom frisk och stark grönska som slukar några av oss med glupande aptit, och ändock är balansen väl upprätthållen. Vi andra far vidare för att förena oss med flera systrar, vi blir stillsammare, men inte för allvarliga. Vi vill fortfarande leka, nu vill vi dansa till bäckahästens klara melodier. Framåt, framåt genom det vackra landskapet, kittlande och pigga leker öringarna i våra strömvirvlar, vi smeker susande fram genom deras gälar och ger liv åt allt vi möter på vår väg, vi livets vatten strömmar med glädje fram genom landet och vi sjunger i tusen stämmor, njut av oss, njut av oss. Se hur landet och dess bebyggare lever av oss, genom oss, i oss, med oss. Utan oss vore allt slut så behandla oss väl, var snälla mot oss. ”Ty det i gören mot oss, gören i också mot er själva”.

LEV VÄL OCH LÅT OSS TA HAND OM VARANDRA.

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 12:19

Min historia är egentligen inge vanlig berättelse utan en Insändare som fans att läsa både i Helsingborgs Dagblad, Aftonbladet och Expressen för några år sedan. Den handlar om Hallandsåsen, tunnelbygget och “rocagill” skandalen. Om ni minns vad den handlade om. Om inte finns det att läsa om detta på nätet

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 12:25

Jag får väl bidra med en bild åxå. Jul på Fredriksdals friluftsmuseum

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 12:26

Det är ju lite roligare om man verkligen skickar iväg en bild åxå. Här kommer den.

Jul på Fredriksdals friluftsmuseum 1

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone