Ser ut som solklara kantareller!
Lite spensligare dock än de vita varianter jag hittade för några år sedan.
Kanske beroende av växtplats?
“Mina” växte nära ek bland brännässlor.
Hur växte dessa?
Har för övrigt inte riktigt kläm på om de vta är en speciell art eller om det kan finnas albinos av alla sorter?
Instämmer med Bo E-son, helt klart att det är kantareller, men jag har inte heller riktigt kläm på om de är en egen art eller bara en albinoform av gul kantarell.
En form som är känd sedan tidigare, bl.a. från Medelpad, är helt gräddvit, även på skivorna, men gulnar lite på hatt och fot vid tumning. Det är i varje fall inte samma art som blek kantarell, som är kraftigare växt, med blek hatt och fot, men har gula skivor.
Hej!
Om man vill kolla upp det, så står det i Nya Svampboken, Pelle Holmberg, Hans Markund, År 1996, att det finns en albinoform av kantareller.De saknar helt enkelt färgpigment.Men ska ha lukt och smaka som den gula. Vilket jag inte tycker att den gör!Hittar själv ett antal varje år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.