Hittade härom dagen vid promenad i naturreservatet Rynningevikens sumpmarker en märklig björkstam med flera “lager” av svampar!
Ytterst växte något som jag vid första anblicken associerade till de på annat ställe i forumet omtalade judas- eller svartöronen.
Vid brytning och smakprov visade det sig vara helt fritt från lukt, smak och nästan även utan konsistens….lite slemmig brun is…
Gissar att det var brunkrös jag fann.
Synpunkter?
Hittade dessutom gott om fin vinterskivling som jag lagt in som rapport!
foto: Jan Nirving
Jag tycker att det ser ut som brunkrös. Men jag är ju ingen * ;)
(Jag har själv lite bilder på vad tror är brunkrös. Jag ska försöka ta med dem en annan gång och se vad jag får för svar.)
Smakade vinterskivlingarna gott?
Jag har aldrig hittad några men hoppet finns kvar.
Ja det är bra mycket bättre nu.
Går ledigt några timmar i skogen utan krycka nu, men är mycket morgonstel och får jobba på med sjukgymnastiken!
Tack för omtanken!
Det är trevligt att kika in och se vad ni svampvänner hittat nu i vintertid.
Här i Örebro har vi just nu strålande väder!
Sol, tämligen måttlig vind och några plusgrader!
Toppen!
Senaste svampfynden har varit några för mig obestämbara tickor.
Ska försöka dra med min vän fotografen för att plåta en av de mest spektakulära tickorna. Sitter på en äldre björk och såg ut som en blandning av ett rymdskepp och “Mårran” i muminvärlden när jag såg den senast!
OBS!
Brunkröset och björktickan är väl i olika inlägg?
Det där som växte under kröset var väl snarare några gamla skinn som börjat bli lite mossiga?
I JAS´s inlägg fixar jag möjligen rökslöjskivling och kanske misstänker en gifthätting.
De första är för svåra för mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.