0 365 visningar

11 svar

BRUNKRÖS??

Bo E

17 dec 2007 kl. 15:56

Hittade härom dagen vid promenad i naturreservatet Rynningevikens sumpmarker en märklig björkstam med flera “lager” av svampar!

Ytterst växte något som jag vid första anblicken associerade till de på annat ställe i forumet omtalade judas- eller svartöronen.

Vid brytning och smakprov visade det sig vara helt fritt från lukt, smak och nästan även utan konsistens….lite slemmig brun is…

Gissar att det var brunkrös jag fann.

Synpunkter?

Hittade dessutom gott om fin vinterskivling som jag lagt in som rapport!

foto: Jan Nirving

0

Bo E

17 dec 2007 kl. 15:58

Kröset uppe till vänster på stocken.
De andra svamparna verkade vara intorkade gamla skinn? tickor? från tidigare år.

0

Enelie, Linköping

19 dec 2007 kl. 00:43

Jag tycker att det ser ut som brunkrös. Men jag är ju ingen * ;)

(Jag har själv lite bilder på vad tror är brunkrös. Jag ska försöka ta med dem en annan gång och se vad jag får för svar.)

Smakade vinterskivlingarna gott?
Jag har aldrig hittad några men hoppet finns kvar.

0

Bo E

14 jan 2008 kl. 16:14

Vinterskivlingen var god.

Hittade ca 75 till nån dag före jul men avstod från plockning på grund av mitt ryggproblem.

Men fina var de där de satt på en sälgstam.

Brunkröset var däremot det enda i sin art jag sett i vinter.

0

GretheF Skåne

14 jan 2008 kl. 16:18

Hur går det med din ryg??????????????  börjar du att få det bättre jag hoppas det

0

Bo E

14 jan 2008 kl. 16:24

Ja det är bra mycket bättre nu.
Går ledigt några timmar i skogen utan krycka nu, men är mycket morgonstel och får jobba på med sjukgymnastiken!

Tack för omtanken!

Det är trevligt att kika in och se vad ni svampvänner hittat nu i vintertid.

Här i Örebro har vi just nu strålande väder!
Sol, tämligen måttlig vind och några plusgrader!
Toppen!

Senaste svampfynden har varit några för mig obestämbara tickor.
Ska försöka dra med min vän fotografen för att plåta en av de mest spektakulära tickorna. Sitter på en äldre björk och såg ut som en blandning av ett rymdskepp och “Mårran” i muminvärlden när jag såg den senast!

0

Enelie, Linköping

14 jan 2008 kl. 23:25

Skönt att höra att det blivit lite bättre med din rygg.

Det ska bli spännande och se när dina tick-bilder dyker upp så småningom.

0

GretheF Skåne

15 jan 2008 kl. 20:11

Bra att6 det går framåt , och du har ret det är trevligt att gå in här och läsa och forhopningsvis lära lite nu när vi vänter på svamp

0

BRUNKRÖS?? Ryggen Bo

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2008 kl. 22:06

Det är ju bra att det är bättre. Men det vore bättre om det är bra.

0

BRUNKRÖS?? Ryggen Bo

Bo E

21 jan 2008 kl. 18:04

Tack för all uppmuntran och omtanke om den sjuka ryggen.

Känns rätt bra nu att promenera i terräng men blir mycket trött på asfalt och hårda golv.

Men hur gick det med identifieringen av brunkröset?

0

BRUNKRÖS?? Ryggen Bo

"JAS" Helsingborg

21 jan 2008 kl. 18:23

Hej Bo E! Jag tror att det är ett Brunkrös och Björkticka du har hittat! Och så nu till mina, de tre första är samma svamp på samma granlåga.

0

BRUNKRÖS?? Ryggen Bo

Bo E

27 jan 2008 kl. 17:52

OBS!

Brunkröset och björktickan är väl i olika inlägg?

Det där som växte under kröset var väl snarare några gamla skinn som börjat bli lite mossiga?

I JAS´s inlägg fixar jag möjligen rökslöjskivling och kanske misstänker en gifthätting.
De första är för svåra för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone