0 250 visningar

7 svar

Gissa svampen

gunhild umeå

17 dec 2007 kl. 22:42

Den här svampen hittade jag första gången i höst. Vet ni vad det är?

0

Enelie, Linköping

17 dec 2007 kl. 23:15

Ängsticka?

0

Alf Pallin

17 dec 2007 kl. 23:17

Gissar på ängsticka

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2007 kl. 23:29

Jag håller på att reda ut mina egna bilder och svampar, så jag hänger inte med riktigt men nog ser det ut som ängsticka.

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2007 kl. 23:31

Åså glömde du bort att svara mig på tidigare tråd. Jag undrade över “blöta” ??

0

gunhild Västerbotten

18 dec 2007 kl. 12:50

Det var visst alldeles för enkelt med ängsticka. Jag själv hade aldrig sett den förut och trodde att jag hittat nåt sällsynt.
Du Jas “blöta” är tunnbröd uppkokt i skinkspad, dopp i grytan på tunnbröd alltså. Jättegott och vanligt i Västerbötten. “söla” är ett annat namn för samma gosak. Man lägger en stor smörbit mitt uppepå och ser´verar med en grillad skinkbit till. Jättegott!

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2007 kl. 13:43

Ja “söla” bjöd “Pelle Bagarn” från Arjeplog på en gång när vi var där bara för att vi skulle få prova. Det var nämligen i aug. Om jag minns rätt så var vi rätt förtjusta i allt som hade med tunnbröd att göra, de hade en sådan där gammal öppen bakugn hemma i stugan och hans fru(namnet borta) bakade själv olika tunnbröd där. Men söla här nere åtminstone i Småland är = drättla, spilla man sölar ner sig själv och bordsduken och det ligger väl nära till hands att man gör så när man äter “Söla”

0

Enelie, Linköping

18 dec 2007 kl. 15:29

Hej Gunhild!
Det gör alls ingenting med en “för enkel bild”. Det var bara roligt att få något att gissa på under kvällen efter jobbet.

Enl. Ryman/Holmåsen så är den ju också sällsynt. Jag har aldrig hittat den heller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone