Det var visst alldeles för enkelt med ängsticka. Jag själv hade aldrig sett den förut och trodde att jag hittat nåt sällsynt.
Du Jas “blöta” är tunnbröd uppkokt i skinkspad, dopp i grytan på tunnbröd alltså. Jättegott och vanligt i Västerbötten. “söla” är ett annat namn för samma gosak. Man lägger en stor smörbit mitt uppepå och ser´verar med en grillad skinkbit till. Jättegott!
Ja “söla” bjöd “Pelle Bagarn” från Arjeplog på en gång när vi var där bara för att vi skulle få prova. Det var nämligen i aug. Om jag minns rätt så var vi rätt förtjusta i allt som hade med tunnbröd att göra, de hade en sådan där gammal öppen bakugn hemma i stugan och hans fru(namnet borta) bakade själv olika tunnbröd där. Men söla här nere åtminstone i Småland är = drättla, spilla man sölar ner sig själv och bordsduken och det ligger väl nära till hands att man gör så när man äter “Söla”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.