Ja du JAS!
Nu lockade du iväg mig igen att surfa runt i databaser med svampbilder. (Fastän det var sovdags för länge se´n egentligen.)
Men, det blev klent resultat.
Jag hittade en Naucoria som var lite lik. Men andra bilder på den så var den ju inte lik, som vanligt.
Lycka till med sökandet!
Du kan kanske be tomten om hjälp;)
Detta skulle kunna vara en liten tråding, dvärgtråding, Inocybe petiginosa. Den växer i lundvegetation, gärna med ek och hassel, men jag har hittat den även i bokskog. Den har en mörk puckel och fot samt ljus kant, som denna lilla svamp. Tyvärr tycks fruktkropparna på bilden sjunga på sista versen. Som fräscha har de ljust gula skivor och är en av få trådingar, som inte behöver mikroskoperas, för att man ska vara säker på, att man hamnat rätt bland de en bra bit över 100 trådingar, som finns i vårt land. Naucoria escharoides (=N. melinoides), blek alskräling, som någon föreslog, kan det inte vara. Den växer bara under al.
Hej AS i natt och igår var jag runt en massa på nätet och kollade på trådingar men hittade ingen som passade. Så dyker du upp och kommer med ett mycket bra förslag. Jag har varit ute på nätet en bra stund nu och hittat en hel del bilder och beskrivningar son stämmer mycket bra med min lilla rackare. Tack så hemskt mycket för visat intresse. Och en riktigt God Jul & Gott Nytt År på dig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.