0 484 visningar

15 svar

Ticka, gröppa eller skinn?

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 13:32

Jösses, är det bara jag som hittar en massa svamp nu i dec. har en hel drös som jag inte vet vad det är, så håll till godo och svara om ni kan. Här kommer några stycken.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 13:33

fler!

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 13:34

mer!

0

Geraldine Vällingby

19 dec 2007 kl. 13:36

Ja det verkar så. En annan är ju ute och letar julklappar:)

0

Tina N

19 dec 2007 kl. 13:38

Kan det vara Ribbgrynna de första?

0

Geraldine Palm

19 dec 2007 kl. 13:42

Men dessa hittade jag 2 dec :)

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 15:18

Om man läser svampböckerna så ska denna vara helt omöjlig att hitta i dec. Men jag vill påstå att det är under just dec. som den är som vanligast, minst en och ens hem!

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 15:28

Hej Tina! ja jag var inne lite på det åxå jag kanske har några relativt unga ex. Men kolla vad jag hittade på nätet, du har nog alldeles rätt Tina, bra.

Inte min bild!

0

Alf Pallin

19 dec 2007 kl. 17:54

Håller med Tina på ribbgrynna, sista bilderna gissar jag på kötticka

0

Irene A

19 dec 2007 kl. 19:06

Styvskinn och lysticka blir mina gissningar på de sista.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 19:09

Hej Alf Pallin du gissar inte för då har du gissat på din hemsida åxå, jag brukar kolla och jämföra mina fynd med dina jag har ju sagt det innan och mitt erbjudande står kvar angående Luftkuddeland. Men vad är resten?

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 19:26

Tjo! vad har jag nu gjort? Jag har Ribbgrynna och Kött(t)icka och så ger du mig 2 till? och jag som trodde att jag bara hade 3 arter? Lysticka på 2andra omgången var är styvskinnet?

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 19:32

AHA! Du håller inte med Alf om Köttickan och 2andra omgången är styvskinn! Är det så?

0

Irene A*

Irene A

19 dec 2007 kl. 19:42

2. styvskinn
och 3. lysticka, just så var det jag tänkte, men det är som sagt bara gissningar. Vad växte de på för trädslag?
Den sista tycker jag ser för torr och träig ut för att vara kötticka. Den växer nästan bara på gran och är dessutom mycket sällsynt i Skåne..

0

Kötticka

Alf Pallin

19 dec 2007 kl. 20:03

Hej, lägger in bilder på min kötticka, att jämföra med. Växer på gran.

0

Irene A*

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 20:26

Tja den kändes inte torr, däremot lite spenstig som? ja sidenticka eller så om jag inte minns fel. Lågan är nog ask eller fågelbär de dominerande lågorna förutom fläder (nigra) när jag ser på bilden så liknar det fläder absolut inte fågelbär i alla fall. Den är liten tickan alltså bara ca. 5-6 cm tvärs över.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone