Just det här kommer 3 till och vad är det, tickor skinn eller vad? Alla de arter som jag har frågat efter i dec. kommer från samma lilla bäck ravin straxt utanför Hbg, och jag har fler de kommer pö om pö,
kan jag inget, annat än att det är en skinnsvamp. Undrar om det är speciella arter som växer så där, ut från insektsgångar.
Den sista skulle kunna vara gulspindling, Cortinarius delibutus (med en väldigt deformerad hattmitt), men utan att se undersidan är det svårt.
Nummer 1 är kantarellmussling, Plicaturopsis crispa. Den är mycket vanlig i lundvegetation med hassel och i bokskogar på senhösten. Den växer alltid i långa rader som på bilderna på lågor och grenar på marken.
Bild 2 tegelticka, Daedaleopsis confragosa, är speciellt vanlig i västra Sverige, särskilt på sälglågor, men även på al m fl. Typiskt är de ganska stora, avlånga och kantiga porerna, som skiljer ut den från de flesta andra tickor. Även ovansidans zonering gör att man lätt känner igen redan innan man ser porerna. Nummer 3 kan jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.