0 238 visningar

14 svar

Jag har fler, här kommer 3 till

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 20:37

Just det här kommer 3 till och vad är det, tickor skinn eller vad? Alla de arter som jag har frågat efter i dec. kommer från samma lilla bäck ravin straxt utanför Hbg, och jag har fler de kommer pö om pö,

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 20:46

en till

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 20:47

Å en till!

Och en navel som bonus

0

Alf Pallin

19 dec 2007 kl. 20:51

Gissningar, första omgången zonticka, andra tegelticka.

0

Irene A

19 dec 2007 kl. 22:15

Håller med om tegelticka, men den första är väl kantarellmussling??

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 22:19

Hittade denna på nätet

Kantarellmussling

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 23:01

Går det att säga något om trean eller är den för ung?

0

Om 3:an

Irene A

20 dec 2007 kl. 16:00

kan jag inget, annat än att det är en skinnsvamp. Undrar om det är speciella arter som växer så där, ut från insektsgångar.
Den sista skulle kunna vara gulspindling, Cortinarius delibutus (med en väldigt deformerad hattmitt), men utan att se undersidan är det svårt.

0

AS

20 dec 2007 kl. 16:16

Nummer 1 är kantarellmussling, Plicaturopsis crispa. Den är mycket vanlig i lundvegetation med hassel och i bokskogar på senhösten. Den växer alltid i långa rader som på bilderna på lågor och grenar på marken.
Bild 2 tegelticka, Daedaleopsis confragosa, är speciellt vanlig i västra Sverige, särskilt på sälglågor, men även på al m fl. Typiskt är de ganska stora, avlånga och kantiga porerna, som skiljer ut den från de flesta andra tickor. Även ovansidans zonering gör att man lätt känner igen redan innan man ser porerna. Nummer 3 kan jag inte.

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2007 kl. 18:21

Tack och bock AS! Vi får se om någon annan har ett förslag på 3an. God Jul på er där ute.

0

någon som vet?

"JAS" Helsingborg

27 dec 2007 kl. 22:48

3an: Någon som kan eller har minsta aning om vad det kan vara?

0

någon som vet?

Enelie, Linköping

28 dec 2007 kl. 01:25

Jag kan inte ge dig svaret men jag såg något liknande idag på en tall-låga.
Det var bara 1 st. “krater” om du förstår vad jag menar. Resten var heltäckande i mindre partier.

0

någon som vet?

"JAS" Helsingborg

28 dec 2007 kl. 23:05

Ja, kratrarna är hål efter någon “trämask” och “svampen” verkar slå rot där och sedan vidare ut över trädet. men vad är det, mysko att ingen vet, jag har sett det lite överallt så det är väll inget ovanligt.

0

någon som vet?

"JAS" Helsingborg

28 dec 2007 kl. 23:14

Gissar själv på, Pulverskinn Coniophora arida.

0

någon som vet?

Enelie, Linköping

29 dec 2007 kl. 01:35

Då förstår jag kratrarna. Men jag har tyvärr ingen gissning till dig.
Jag hoppas att du får svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone