0 279 visningar

11 svar

trådingar eller andra svåra?

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 22:48

3 Olika eller? Kan ni dessa? Funna denna veckan i Hbg trakten.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 22:50

1 till.

0

"JAS" Helsingborg

19 dec 2007 kl. 22:51

å en till.

0

Enelie, Linköping

20 dec 2007 kl. 00:00

Ditt bildinlägg nr.2:
Det ser ut som den i ditt förra inlägg som det inte gick att komma på något namn till.
Kan det vara samma?

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 09:46

Nej inte samma, denna är mycket “större” och har vita skivor. Den i det tidigare tråden är bara ca. 3 - 5cm hög och 1,5 -2,0cm bred hatt och bruna skivor. Denna är minst 5 - 7cm hög och hatten 3 - 3,5cm bred. Men för övrigt i stort sett samma växtplats, näringsrik, kalkhaltig blandlövskog mest bok.

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 09:52

Jag glömde att säga att den första ser ut att sjunga på sista versen och det var den 4/10 och de senaste är från 5/12 & den 15/12. Om det nu kan vara till någon hjälp.

0

AS

20 dec 2007 kl. 15:52

Några trådingar är det inte. De 3 första bilderna verkar föreställa samma art. Mycket talar för den vanliga toffelskrälingen, Tubaria furfuracea, som man kan se i stort sett hela året i milt väder. De växer på murken ved.
De andra bilderna föreställer sannolikt någon hätta (Mycena). Kanske helt enkelt rynkhättta, men de är lite mörka. De kan dock variera rätt mycket i färg.

0

Tony S

20 dec 2007 kl. 16:19

Tror som Anita, att den första är toffelskräling. Har ingen bättre gissning på den andra och tredje.

0

Michael Krikorev

20 dec 2007 kl. 19:41

Ja, jag tycker också det ser ut som hättor de två sista. Gissningsvis kan den ljusa vara en silverhätta som blivit lite frostnupen. Den får ofta en sådan brant puckel i hattmitten, och skivorna får ofta rödaktiga fläckar med åldern.

Den sista, mörka hättan ser intressant ut. Om du har kvar den får du gärna skicka den till mig i torkat skick så kan jag försöka titta närmare på den i mikroskopet. Vad växte den på för ved?

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 20:29

Hej Michael Krikorev*. Tyvärr så har jag ännu inte kommit dit hän att jag plockar med mig alla skogens fynd hem för att spara. jag vet däremot exakt var den växte och det var på en gammal ekstubbe. se bifogad bild den finns till vänster i bild. Ska göra en notering om den och se om den återkommer nästa säsong.

0

AS

21 dec 2007 kl. 12:19

Eftersom den växte på ek skulle det ju kunna vara Mycena inclinata, tuvhätta. Den har brun fot och rätt mörk hatt. Dessutom luktar den mjöl åtminstone i färskt tillstånd. Det är en vanlig hätta på ekstubbar och lågor. Brukar växa i knippen, men så här sent på året kanske den inte orkar producera mer än en fruktkropp.

0

"JAS" Helsingborg

22 dec 2007 kl. 18:15

Ok och tack alla! Vi får se om det finns något kvar nästa gång jag far dit annars får vi vänta tills nästa säsong.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone