Nej inte samma, denna är mycket “större” och har vita skivor. Den i det tidigare tråden är bara ca. 3 - 5cm hög och 1,5 -2,0cm bred hatt och bruna skivor. Denna är minst 5 - 7cm hög och hatten 3 - 3,5cm bred. Men för övrigt i stort sett samma växtplats, näringsrik, kalkhaltig blandlövskog mest bok.
Några trådingar är det inte. De 3 första bilderna verkar föreställa samma art. Mycket talar för den vanliga toffelskrälingen, Tubaria furfuracea, som man kan se i stort sett hela året i milt väder. De växer på murken ved.
De andra bilderna föreställer sannolikt någon hätta (Mycena). Kanske helt enkelt rynkhättta, men de är lite mörka. De kan dock variera rätt mycket i färg.
Ja, jag tycker också det ser ut som hättor de två sista. Gissningsvis kan den ljusa vara en silverhätta som blivit lite frostnupen. Den får ofta en sådan brant puckel i hattmitten, och skivorna får ofta rödaktiga fläckar med åldern.
Den sista, mörka hättan ser intressant ut. Om du har kvar den får du gärna skicka den till mig i torkat skick så kan jag försöka titta närmare på den i mikroskopet. Vad växte den på för ved?
Hej Michael Krikorev*. Tyvärr så har jag ännu inte kommit dit hän att jag plockar med mig alla skogens fynd hem för att spara. jag vet däremot exakt var den växte och det var på en gammal ekstubbe. se bifogad bild den finns till vänster i bild. Ska göra en notering om den och se om den återkommer nästa säsong.
Eftersom den växte på ek skulle det ju kunna vara Mycena inclinata, tuvhätta. Den har brun fot och rätt mörk hatt. Dessutom luktar den mjöl åtminstone i färskt tillstånd. Det är en vanlig hätta på ekstubbar och lågor. Brukar växa i knippen, men så här sent på året kanske den inte orkar producera mer än en fruktkropp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.