Den här som jag hittat idag verkar stämma in på beskrivningen på Vinternagelskivling.
Storlek: Hatt 4 cm. fot 2 cm.
Hatten är lite klibbig.
Foten går lätt att böja.
Mild smak.
Växte på lövträd (troligen asp).
Går det att avgöra, tror ni?
I så fall är det mitt första fynd.
Hej Enelie, Linköping! Det var ju kul att du äntligen hittade dem. vacker svamp eller hur? Vänta inte för länge med att skörda bara jag hittade åxå mina första nu i dec. och jag väntade i 4 dagar och tji det var bara skit av dem när jag kom tillbaka men å andra siden hittade jag en massa nya så jag hade väl lite tur kanske. Grattis i alla fall. Jag har inte smakat på mina än, jag konserverade alltihop för senare orgier.
Det känns härligt att upptäcka och hitta en ny svampsort…och den är ju, som sagt, väldigt vacker också.
Jag ska plocka dem imorgon eller på lördag, så då hoppas jag att de fortfanade är ok.
Inte dumt med julklappar från skogen. Jag tar gärna emot fler av den sorten:)
Det låter suveränt gott!
Jag ska leta i frysen imorgon. Men jag tror jag väntar med “blomkålen” och “plockar” nog kantareller istället.
Jag ska provlaga en ny svamprätt till julbordet hade jag tänkt:
Kålrabbimos men grädde, toppat med kantareller och rostade sesamfrön.
Får se hur det smakar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.