0 308 visningar

14 svar

För tickintresserade

Irene A

20 dec 2007 kl. 19:12

Ett av höstens gotlandsfynd - hade nästan glömt bort det..
Svampen växer på en grov ytlig rot, tillhörande en gammal tall.
Jag tror i alla fall att Klas känner igen den.

0

klas jaederfeldt

20 dec 2007 kl. 19:58

ja jag tror jag vet

0

Joachim Krumlinde

20 dec 2007 kl. 20:00

Är inte detta grovticka (Phaeolus schweinizii) ? Eller är det för enkelt?

0

Enelie, Linköping

20 dec 2007 kl. 20:18

Jag går bet på den här trots sökande. Det får nog bli en ticka för ***. :)

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2007 kl. 20:19

En tickgissning då. och då gissar jag på Luddticka, Onnia tomentosa!

0

Elisabeth Jansson

20 dec 2007 kl. 20:21

Jag tror också på en gammal grovticka!

0

Alf Pallin

20 dec 2007 kl. 20:36

Håller med om grovticka

0

klas jaederfeldt

20 dec 2007 kl. 21:41

ganska nära JAS

0

Joachim Krumlinde

20 dec 2007 kl. 21:46

Tallharticka (Onnia triqueter)

0

gunhild

20 dec 2007 kl. 23:11

Inonotus triqueter, tallharticka den enda jag hittar i klas förträffliga bok som kan stämma med bilden och som växer med och på tall. Jag röstar alltså på Krumlindes förslag.

0

Elisabeth Jansson

20 dec 2007 kl. 23:41

Nu har jag också läst på i tickboken och ansluter mig till Tallharticka har den ändrat grupp?
Liksom Onnia tomentosa luddticka som jag hittat en gång!
Ska den tillhöra släktet Innotus?

0

Tina N

21 dec 2007 kl. 08:21

Det får nog efter moget övervägande bli Phaeolus schweinitzii Grovticka

0

Irene A

21 dec 2007 kl. 22:33

Det var intressant att läsa svaren!
Även min första tanke var grovticka när jag fick syn på den, men den hade inte grovtickans mjuka och svampiga konsistens, utan var överraskande hård. Tickan var i minsta laget för en grovticka också, bara ca 5 cm bred (jämför med tallbarren..). Eftersom jag aldrig har sett någon tallharticka tidigare, hade jag själv ingen tanke på en sån förrän jag såg bilden som Klas hade av den i Tickboken. Men likheten i växtsättet var verkligen slående!

0

klas jaederfeldt

21 dec 2007 kl. 22:50

kanske lite rörigt med de vetenskapliga namnen, men Leif Ryvardens böcker som jag satt namnen efter så är det Inonotus som gäller, han har slagit ihop Onnia med Innonotus , men kanske inte sista ordet är sagt ännu

0

Joachim Krumlinde

22 dec 2007 kl. 09:05

Jag tyckte först det såg ut som grovticka, men så kom Klas inlägg att det skulle vara något i närheten av luddticka. Så jag började bläddra i den utomordentliga tickboken och hittade tallharticka, som jag nog aldrig har sett i verkligheten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone