För två år sedan högg jag ner ett stort päronträd i min trädgård.
Stubben sitter kvar ca 2 dm under
markytan. Nu har jag fått både förra året och i år i olika omgångar(framförallt efter att det har regnat några dagar)svamp i gräsmattan där tid päronträdet var tidigare.
Jag har använt biologiskt svampmedel som heter Binab T. Det medlet verkar bra och efter två dagar är svamparna borta.
MEN: nya regniga dagar och svamparna är tillbaka igen. Jag skulle behöva en varaktig lösning (förutom att ta upp stubben som är alldeles för STOR).
Något annat bekämpningsmedel eller bensin eller…..
Tack för hjälpen.
Den svampansamling du ser är endast en bråkdel, resterande huserar i och kalasar nu på själva stubben och dess rötter. Stubbfräsar finns att hyra och lantbrukets handel erbjuder stubbnedbrytninsampuller. Men varför inte helt sonika låta naturen ha sin gilla gång och fascineras av den nu helt giftfria och ekologiska process som pågår? Dessutom kommer det att gå mycket fortare än du anar. Och nog kan väl dina planerade bekämpningspengar komma till bättre nytta än det här? För att inte tala om miljövinsten som kommer alla till godo.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.