0 958 visningar

13 svar

Smultronkantarell Irene

gunhild Västerbotten

23 dec 2007 kl. 14:21

Var hittar du smultronkantarell?

0

Lena M

23 dec 2007 kl. 18:27

Ja, de undrar jag också ?
Den är väl sällsynt?

0

Jonas

23 dec 2007 kl. 19:11

Jag sökte på Artportalen och fick följande träffar för smultronkantarell:

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Kallaxheden, Nederluleå f:s   Nb   2007-10-07   Sture Westerberg     5 fruktkroppar              

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Billuddens NR, Brämsand, Älvkarleby f:s   Upl   2007-10-04   Gillis Aronsson     4 fruktkroppar

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Kråkmyren på Massum, Väddö f:s   Upl   2007-09-24   Michael Krikorev     -               

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Karlsvik, Luleå domkyrkofg f:s   Nb   2007-09-20   Sture Westerberg     2 fruktkroppar              

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Billudden, Brämsand, Älvkarleby f:s   Upl   2007-09-12   Hans Rydberg     -               

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Billuddens NR, Brämsand, Älvkarleby f:s   Upl   2007-09-12   Gillis Aronsson     1 fruktkroppar

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Karlsvik, Luleå domkyrkofg f:s   Nb   2007-09-02   Sture Westerberg     2 fruktkroppar

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Pite havsbad, Piteå landsfg f:s   Nb   2006-09-28   Sture Westerberg     3 mycel  

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Hössjö S, Hörnefors f:s   Vb   2004-10-26   Irene Andersson     -               

Smultronkantarell Hygrophoropsis olida     Lyckan 1 5 km NV Jokkmokk, Jokkmokk f:s   Lu lpm   2000-10-24   Sonja Kuoljok     1 mycel  

0

Jonas

23 dec 2007 kl. 19:15

En sökning hos “Fungus info” gav 18 träffar på smultronkantarell. Fynduppgifterna hittas i länken.

http://fungus.dataservice.se/search_result.asp

0

Jonas

23 dec 2007 kl. 19:17

Det blev något fel där, bifogar en ny länk. Skriv bara in smultronkantarell högst upp till höger på sidan som öpnnas när du klickar på länken.

http://fungus.dataservice.se/

0

gunhild

23 dec 2007 kl. 23:03

Tack för dina uppgifter Jonas. nu finns det ytterligare en svamp att spana efter vid nästa säsong.
Ha en god jul.

0

Irene A

26 dec 2007 kl. 17:22

Årets smultronkantarell hittade jag i en av de finaste tallhedarna längs Vindelälven, väster om Åmsele.

0

gunhild

26 dec 2007 kl. 23:25

Tack för alla fina svar. Den borde jag kunna hitta på “mina” tallhedar också.

0

Irene A

27 dec 2007 kl. 09:53

Gunhild, jag tror att du ska kunna hitta smultronkantarell som har så fina tallhedar att gå på! Den är både sällsynt och svår att upptäcka, och troligen föredrar den lite högre pH i marken än vad som är vanligt i våra barrskogar.

Så här såg det ut där den växte:

0

Michael Krikorev

27 dec 2007 kl. 13:58

Smultronkantarell är vanligen vackert rosa som exemplaren på Irenes fina bilder men den kan ibland också bli mycket ljus, nästan vit, precis som släktingen narrkantarell. Den sötakiga och nästan stickande karamelldoften finns dock kvar.

Mitt fynd från Kråkmyren i Uppland växte i grandominerad kalkbarrrskog med inslag av tall. Den växte med raggtaggsvamp, violgubbe och fläckfingersvamp alldeles i närheten. Här är bild på smultronkantarellfyndet och växtplatsen (raggtaggsvampen kan skymtas nertill i mitten).

Smultronkantarell (Hygrophoropsis olida) och växtplatsen.

0

anithaumeå

27 dec 2007 kl. 15:42

Hej!
Då innebär det, att det är inte ett “måste” med tallhed för att hitta den.
Det blir precis som Gunhild säger, en ny art att hålla utkik efter.
Ätbar eller….....?

0

gunhild

27 dec 2007 kl. 18:54

Din bild ser ut att vara tagen på “mina” tallhedar, visst är det en tallgråticka t.v. på bilden.
Smultronkantarellen ska jag leta efter till hösten.

0

Irene A

27 dec 2007 kl. 20:07

Det är skrovlig taggsvamp (Sarcodon scabrosus) som sitter intill smultronkantarellerna på min bild, men det fanns gott om tallgråticka i närheten också - och ovanligt stora kolonier med tallriska.

0

Irene A

28 dec 2007 kl. 10:50

Första fyndet jag gjorde häruppe av smultronkantarell var också i en helt annan biotop än tallheden.
Det var i blockig terräng med mycket mossa och blåbärsris och inslag av tall, i gränsområdet mellan hällmarker och en fuktig granskog med andra svampar som indikerar lite högre pH-värde. Några exempel: zonkamskivling, orange taggsvamp, rödgul taggsvamp, beskvaxing, rödgul trumpetsvamp, porslinsblå spindling, vitterspindling, violdoftande spindling och t.o.m. ängsvaxing (däremot inga såna exklusiva arter som Michael räknade upp).
I somras kollade jag med markägaren om det fanns något avverkningshot mot området, men för tillfället har Holmen Skog undantagit det som naturvårdsobjekt (hoppas det får förbli så).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone