Jag sökte på Artportalen och fick följande träffar för smultronkantarell:
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Kallaxheden, Nederluleå f:s Nb 2007-10-07 Sture Westerberg 5 fruktkroppar
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Billuddens NR, Brämsand, Älvkarleby f:s Upl 2007-10-04 Gillis Aronsson 4 fruktkroppar
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Kråkmyren på Massum, Väddö f:s Upl 2007-09-24 Michael Krikorev -
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Karlsvik, Luleå domkyrkofg f:s Nb 2007-09-20 Sture Westerberg 2 fruktkroppar
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Billudden, Brämsand, Älvkarleby f:s Upl 2007-09-12 Hans Rydberg -
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Billuddens NR, Brämsand, Älvkarleby f:s Upl 2007-09-12 Gillis Aronsson 1 fruktkroppar
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Karlsvik, Luleå domkyrkofg f:s Nb 2007-09-02 Sture Westerberg 2 fruktkroppar
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Pite havsbad, Piteå landsfg f:s Nb 2006-09-28 Sture Westerberg 3 mycel
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Hössjö S, Hörnefors f:s Vb 2004-10-26 Irene Andersson -
Smultronkantarell Hygrophoropsis olida Lyckan 1 5 km NV Jokkmokk, Jokkmokk f:s Lu lpm 2000-10-24 Sonja Kuoljok 1 mycel
En sökning hos “Fungus info” gav 18 träffar på smultronkantarell. Fynduppgifterna hittas i länken.
http://fungus.dataservice.se/search_result.asp
Det blev något fel där, bifogar en ny länk. Skriv bara in smultronkantarell högst upp till höger på sidan som öpnnas när du klickar på länken.
Smultronkantarell är vanligen vackert rosa som exemplaren på Irenes fina bilder men den kan ibland också bli mycket ljus, nästan vit, precis som släktingen narrkantarell. Den sötakiga och nästan stickande karamelldoften finns dock kvar.
Mitt fynd från Kråkmyren i Uppland växte i grandominerad kalkbarrrskog med inslag av tall. Den växte med raggtaggsvamp, violgubbe och fläckfingersvamp alldeles i närheten. Här är bild på smultronkantarellfyndet och växtplatsen (raggtaggsvampen kan skymtas nertill i mitten).
Smultronkantarell (Hygrophoropsis olida) och växtplatsen.
Första fyndet jag gjorde häruppe av smultronkantarell var också i en helt annan biotop än tallheden.
Det var i blockig terräng med mycket mossa och blåbärsris och inslag av tall, i gränsområdet mellan hällmarker och en fuktig granskog med andra svampar som indikerar lite högre pH-värde. Några exempel: zonkamskivling, orange taggsvamp, rödgul taggsvamp, beskvaxing, rödgul trumpetsvamp, porslinsblå spindling, vitterspindling, violdoftande spindling och t.o.m. ängsvaxing (däremot inga såna exklusiva arter som Michael räknade upp).
I somras kollade jag med markägaren om det fanns något avverkningshot mot området, men för tillfället har Holmen Skog undantagit det som naturvårdsobjekt (hoppas det får förbli så).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.