Den här krabaten låg mitt på cykelbanan vid Måns Ols i Sala en dag i slutet av september, hotad till livet av tre framrusande EU-moppar. Jag lade den i kepsen och flyttade den till vattenbrynet efter mätning med tumstock. Väl framme i trattisskogen såg jag ytterligare 5st. Till saken hör att det hade varit gråväder i flera dagar, men denna dag låg i princip varenda reptil och lapade i sig av höstsolen. Nu till min fråga: Hur lång var den???
Då det verkar råda viss förvirring här om hur lång en snok egentligen kan bli så bifogar jag en klargörande länk. Snokar på en bit över metern har jag sett många gånger.
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/natr_got.PDF
Du var överlägset närmast i gissningstävlingen trots att du var 5 mm från det rätta svaret. Min snok var 15,5cm vid mätningen, trots att den inte verkade så glad. Av de inkomna gissningarna att dömma är det lika lätt att lura människor med ett foto som med statistik! Men visst såg snoken ut att vara enORM?
Lite smolk i bägaren är att en viss avstängd person kommer att hävda att detta var uppgjort, då han ser oss som vapendragare, men både du och jag vet ju att så inte var fallet. Jag önskar dig och Svea en god fortsättning på julhelgen och ett riktigt gott nytt år.
MORSNING KORSNING!
Tjena Bosse, kul att du hörde av dej, blev lite paff, du vet varför…tacksam för din generositet! Jag se at du har avslöjat längden på din snok. Var som sagt uppe en sväng i trakterna runt Järndammen, hittade en tegelkremla(har bildbevis), letade på mina trattisställen, nada, inte en enda trattkantarell så långt ögat nådde. Fick dricka tranbärsaft idag, syrligt, eller var det surt som räven sa om rönnbären
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.