0 546 visningar

24 svar

Gissa längden på min snok!

Bo Reyer

23 dec 2007 kl. 15:47

Den här krabaten låg mitt på cykelbanan vid Måns Ols i Sala en dag i slutet av september, hotad till livet av tre framrusande EU-moppar. Jag lade den i kepsen och flyttade den till vattenbrynet efter mätning med tumstock. Väl framme i trattisskogen såg jag ytterligare 5st. Till saken hör att det hade varit gråväder i flera dagar, men denna dag låg i princip varenda reptil och lapade i sig av höstsolen. Nu till min fråga: Hur lång var den???

0

Susann

23 dec 2007 kl. 15:55

Meeen varför har man sagt till mig att det är ormar som är tjocka på mitten och snokarna är mera jämntjocka….... det stämmer ju inte då? Jag tycker i alla fall att den ser ut att vara 78 cm

0

Lena

23 dec 2007 kl. 16:51

Jag gissar på 59 cm.

0

Enelie, Linköping

23 dec 2007 kl. 16:53

62 cm. ?

0

"JAS" Helsingborg

23 dec 2007 kl. 17:32

Tumstockar brukar vara 2m. och snokar 67cm. Klart som doppespad!
(Jag har gjort markanläggningarna i Persdal runt Simhallen och på några platser till i Sala, jag jobbade ihop med ÖVL. på 70-80talet så jag känner snokarna i trakten) God Jul på dig Bo.

0

Geraldine Vällingby

23 dec 2007 kl. 17:50

Jag gissar på 68, det året jag är född :) God Jul Bo, vi åker till Sala om en kvart, står fortfarande erbjudandet om tranbären kvar?:)

0

Jan A, Uppsala

23 dec 2007 kl. 17:59

Den ser rätt så fullvuxen ut, så den är nog mellan 86 0ch 87 cm!
I vart fall räcker den ända från nos- till “svans"spetsen…

0

cicki T Belgien

23 dec 2007 kl. 18:03

Ge mig ett tips, vad har din keps för omkrets?

0

Bo Reyer

23 dec 2007 kl. 18:42

Om min snok skulle vara drygt 65 cm hade den varit med i guiness rekordbok för länge sedan! Ett litet tips: bilden är zoomad.

0

Herpetologen

23 dec 2007 kl. 18:46

Då det verkar råda viss förvirring här om hur lång en snok egentligen kan bli så bifogar jag en klargörande länk. Snokar på en bit över metern har jag sett många gånger.

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/natr_got.PDF

0

cicki T Belgien

23 dec 2007 kl. 20:34

Jag tror att Bo klurar, det här är ingen snok!

0

"JAS" Helsingborg

23 dec 2007 kl. 20:48

OK! 33,5cm.

0

Totte Gbg

23 dec 2007 kl. 20:50

35cm gissar jag på.

0

"JAS" Helsingborg

23 dec 2007 kl. 20:51

Tack för det Herpetologen! Jag hade ingen aning om att det fanns en “Gotlandssnok”

0

Herpetologen

23 dec 2007 kl. 21:09

cicki: Nog är det en tydlig snok allt på bilden, ingen som helst tvekan om det. Som en utveckling kan jag berätta att vår svenska huggorm kan bli ända uppåt en meter lång.

0

Elsi

23 dec 2007 kl. 23:22

jag tror att det är en ungdom på 20cm

0

Tapsa

23 dec 2007 kl. 23:28

DEN är väl som taska, knappa 30 cm

0

Tina N

23 dec 2007 kl. 23:32

Kanske 47,7 cm.

God Jul

0

GretheF Skåne

23 dec 2007 kl. 23:36

26 cm

0

Bengt Sandh

24 dec 2007 kl. 01:36

Jag har inte kollat bilden men jag utgår från att din snok är ungefär lika lång som medellängden på en svensk mans snok, d.v.s. c:a 15 cm. (När den är glad alltså).

GOD JUL!

0

Grattis Bengt!

Bo Reyer

24 dec 2007 kl. 21:20

Du var överlägset närmast i gissningstävlingen trots att du var 5 mm från det rätta svaret. Min snok var 15,5cm vid mätningen, trots att den inte verkade så glad. Av de inkomna gissningarna att dömma är det lika lätt att lura människor med ett foto som med statistik! Men visst såg snoken ut att vara enORM?
Lite smolk i bägaren är att en viss avstängd person kommer att hävda att detta var uppgjort, då han ser oss som vapendragare, men både du och jag vet ju att så inte var fallet. Jag önskar dig och Svea en god fortsättning på julhelgen och ett riktigt gott nytt år.

0

bo

Geraldine Palm

25 dec 2007 kl. 00:20

MORSNING KORSNING!
Tjena Bosse, kul att du hörde av dej, blev lite paff, du vet varför…tacksam för din generositet! Jag se at du har avslöjat längden på din snok. Var som sagt uppe en sväng i trakterna runt Järndammen, hittade en tegelkremla(har bildbevis), letade på mina trattisställen, nada, inte en enda trattkantarell så långt ögat nådde. Fick dricka tranbärsaft idag, syrligt, eller var det surt som räven sa om rönnbären

0

bo

geraldine dine palm

25 dec 2007 kl. 02:15

här e bilderna påm tegelkremlan och tomtens obekväm stol

0

bo

Geraldine "DINE" Palm

25 dec 2007 kl. 02:16

jaha , här e bildrena

0

bo

Geraldine "DINE" Palm

25 dec 2007 kl. 02:17

en nubbe för mycket, här e bilderna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone