0 430 visningar

14 svar

Svamp & Blommor från idag!

"JAS" Helsingborg

25 dec 2007 kl. 19:43

Gick en promenad idag med hela familjen från Miatorp och ut till Råå tur & retur. promenaden gick genom Tall och Björk “skog” som är planterad på 1800 talet för att förhindra sandflykt. Så genom lite villakvarter åxå. där fann vi dessa. GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA.

0

Svamp

"JAS" Helsingborg

25 dec 2007 kl. 19:45

Och så blommorna, så är det att bo här i Skåne!

Jag glömde Flugsvampen i förra

0

Svamp

Jan A, Uppsala

25 dec 2007 kl. 23:26

Apropå flugvamp, JAS, hur gillar du boken? Här i skogarna finns fortfarande trattisar “möjligen möjliga” att använda.  Frugan kom hem med såna måndag, tisdag och torsdag de senaste veckorna.  God fortsättning!

0

Jan A, Uppsala

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 00:35

Den är mycket intressant, underhållande och lärorik, en mycket bra tipps till alla som är nyfikna på svampvärlden. Jag har några sidor kvar, det tar en stund att läsa en bok när man har en massa barn som pockar på uppmärksamhet och när man får tid så somnar jag efter några sidor men det går framåt. Tack för att du visade mig den. (Om någon undrar så handlar det om Flugsvampen och Människan av Olle Högberg)

0

Svamp

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 10:56

Någon som vet vad jag har på de första bilderna och på de andra åxå för den delen.

0

Svamp

Tina N

26 dec 2007 kl. 12:31

Clematis orientalis de gula.

0

Svamp

Sofia, Skåne

26 dec 2007 kl. 16:28

Tina!
Jag tror inte att det är någon clematis. Tror snarare på vinter jasmin (eller är det schersmin?). Den ska alltså blomma på vintern.

Den rosa blomklasen ser ut som luktolvon. Satt den på en stor vintergrön buske, JAS? Den brukar blomma i april. Luktade du på den? Luktolvon luktar gott men mycket starkt.

0

Svamp

Jan A; Uppsala

26 dec 2007 kl. 16:45

Den rosavita är troligen hybridkejsarolvon, Viburnum x bodnantense, som blommar på bar kvist så här års. Den gula är vinterjasmin. (Schersminer är Philadelphus- arter med olika doft, oftast sommarblommande, i riktiga buskage.)

0

Svamp

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 19:00

Olvon är det och den luktar fantastiskt och den brukar blomma lite senare (eller tidigare) på året feb. och framåt. Den gula var en liten fint, jag såg 3 olika individer som blommade och den första som jag visade er växte intill en vägg och växtsättet överensstämmer inte med hur den uppfattas “normalt” här kommer en annan bild.

0

Svamp

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 19:04

Men svampen på björklågan då?

0

Svamp

Lena M

26 dec 2007 kl. 19:06

Och jag trodde att den gula var forsythia.

0

Svamp

buffy

26 dec 2007 kl. 19:16

Jag hittade 77 g ljusa fina trattkantareller strax utanför Hbg igår. Kanske finns det fler i närheten, det började mörkna så vi hann inte leta mer.

0

Svamp

Elisabeth Jansson

26 dec 2007 kl. 20:08

Hej!

Lustigt att ingen gav dig svar på svampen jag gissar på dallergröppa den undre bilden liknar dem men det är bara en vild gissning du kan ju läsa om den och se om det kan stämma!

0

Svamp

Sofia, Skåne

26 dec 2007 kl. 20:21

JAS! Din sista bild tror jag är forsythia. Jag håller alltså med Lena. Forsythia grenarna är bruna, medan vinterjasmingrenarna är gröna. Det är alltså två olika växter med gula blommor. :)

0

Svamp

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 22:31

Jaha där ser man, jag hade alldeles för bråttom igår. Nu har jag varit och kollat och ni har helt rätt det är en Vinterjasmin i andra rundan jag trodde faktiskt att det var en klenväxande Forsythia men icke sa nicke. Forsythia i sista bilden. Jag har inte jobbat som trädgårdsanläggare här i Skåne och det här med Vinterjasmin hade jag missat helt, tja man lär så länge man, lever, förhoppningsvis vill säga. Dallergröppa kan stömma på svampen. Kul att du hittar lite svamp här i trakterna buffy. Skall se om jag kan ta mig till skogen på Fre. eller Lör. God fortsättning allihop.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone