Gick en promenad idag med hela familjen från Miatorp och ut till Råå tur & retur. promenaden gick genom Tall och Björk “skog” som är planterad på 1800 talet för att förhindra sandflykt. Så genom lite villakvarter åxå. där fann vi dessa. GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA.
Den är mycket intressant, underhållande och lärorik, en mycket bra tipps till alla som är nyfikna på svampvärlden. Jag har några sidor kvar, det tar en stund att läsa en bok när man har en massa barn som pockar på uppmärksamhet och när man får tid så somnar jag efter några sidor men det går framåt. Tack för att du visade mig den. (Om någon undrar så handlar det om Flugsvampen och Människan av Olle Högberg)
Tina!
Jag tror inte att det är någon clematis. Tror snarare på vinter jasmin (eller är det schersmin?). Den ska alltså blomma på vintern.
Den rosa blomklasen ser ut som luktolvon. Satt den på en stor vintergrön buske, JAS? Den brukar blomma i april. Luktade du på den? Luktolvon luktar gott men mycket starkt.
Olvon är det och den luktar fantastiskt och den brukar blomma lite senare (eller tidigare) på året feb. och framåt. Den gula var en liten fint, jag såg 3 olika individer som blommade och den första som jag visade er växte intill en vägg och växtsättet överensstämmer inte med hur den uppfattas “normalt” här kommer en annan bild.
Jaha där ser man, jag hade alldeles för bråttom igår. Nu har jag varit och kollat och ni har helt rätt det är en Vinterjasmin i andra rundan jag trodde faktiskt att det var en klenväxande Forsythia men icke sa nicke. Forsythia i sista bilden. Jag har inte jobbat som trädgårdsanläggare här i Skåne och det här med Vinterjasmin hade jag missat helt, tja man lär så länge man, lever, förhoppningsvis vill säga. Dallergröppa kan stömma på svampen. Kul att du hittar lite svamp här i trakterna buffy. Skall se om jag kan ta mig till skogen på Fre. eller Lör. God fortsättning allihop.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.