Ostronskivling (ostronmussling) 12 hg färskvikt plockade jag idag på annandagen. De minsta fick stå kvar och växer kanske till sig om inte frosten kommer. De stora är möjligen lite väl sega att tillaga och äta - få se hur bra de blir.
Helt klart Ostronmussling buffy och från Råådalen ser det ut som, eller? Jag har hittat rätt mycket i höst/vinter och jag har sett mycket men de har vuxit för högt upp i träden så det mesta har jag fått lämna för sporspridning och det är ju inte fel det heller. Ostronmusslingen finn i nästan hela landet med undantag av norrlands inland och fjällkedjan men den är vanligast i södra Sverige.
Det var JAS förtjänst, det var vid Vallåkra jag fann dem, helt enligt ditt tips. Fast inte förrän jag hade givit upp hoppet om att hitta ngra och vi var på väg hem (efter en mkt fin promenad). Trädet stod i en mkt slipprig o brant backe, så även de svamparna jag nådde upp till var rätt “svårfångade” =)
Kul buffy! Jag skulle ut idag men det började regna just lagom så jag väntar tills i morgon och skall ut till Vallåkra jag tror att jag har några på gång på ett lite undangömt ställe. Och Vinterskivling finns det säkert för det går nog knappast att plocka allt som växer där i dalgången eller vad tror du. God fortsättning och kul att jag kunde hjälpa dig med ett “bra” svampställe.
God fortsättning på dig med!! Jag plockade 0,5 kg vinterskivlingar vid Vallåkra, vilket ju bara var en liten bråkdel av alla dem jag såg där. Jag lämnade också mkt ostronskivlingar kvar på “mitt” fyndträd, du är antagligen längre än jag så du kan nå att plocka där med =) Hoppas du får en fin utflykt!
Grattis till ostronmusslingarna! Häromkring har vi i år - som vanligt - fått vara glada för enstaka ex. Bara mycket sällan hittar vi stora samlingar på stammar. Ett sådant fynd, på en liggande, grov, död gran, gjordes i Fiby urskog 22 april -07 (Uppsala Svampklubbs exkursion). I dag 29/12 gjorde frugan och jag tillsammans med ett barnbarn ett besök på platsen och då såg samma granstam ut så här! Småttingarna är “förkylda” och ser inte alls ut som ostronmusslingar. Sämre än i våras, Hans v E!
De avbildade på björkstubbe med “spikkrans” fanns den 28 oktober invid en bommad skogsbilväg. Den 28 september hittade jag tre ex på en skadad, ytlig granrot på stig. De innehöll en ‘Triplax scutellaris Charpentier, 1825’, numera i museets samlingar.
Den sista bilden visar ett betydligt mera givande ostronmusslingställe, Svampmässan i Uppsala 15 september…..
Jag hade tänkt göra ett försök med Ostronmusslingsodling i år men när jag kom ut i skogen och började söka så hittade jag så mycket att jag tyckte det blev överflödigt med en odling.
PS. Har just läst ut Flugsvampen och Människan. Helt otroligt vad en svamp kan göra för mänskligheten på gott och ont.
på rönn 071215
Javisst, Buffy och JAS, är det en skalbagge, en konkurrent som också äter ostronmussling. Den är dock rätt ovanlig, så jag upplever den inte som något allvarligt hot mot min överlevnad!
Här finns bilder på släktets arter:
http://www.sweb.cz/kopido/EROTYLIDAE.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.