0 853 visningar

15 svar

Ostronmussling

Joachim Krumlinde

26 dec 2007 kl. 13:50

Ostronskivling (ostronmussling) 12 hg färskvikt plockade jag idag på annandagen. De minsta fick stå kvar och växer kanske till sig om inte frosten kommer. De stora är möjligen lite väl sega att tillaga och äta - få se hur bra de blir.

0

Tina N

26 dec 2007 kl. 14:27

Grattis, här hittar man 2-3 st som bäst.

0

Lena M

26 dec 2007 kl. 15:25

Och här inga alls, de är väl en svamp som finns söderut, eller ?

0

buffy

26 dec 2007 kl. 20:03

Jag hoppas att det var ostronmussling jag hittade idag, bifogar bilder. De växte mkt otillgängligt så jag lämnade de flesta, men fick med mig ngt kilo hem.

0

Sofia, Skåne

26 dec 2007 kl. 20:15

Oj Buffy! Om det är ostronmussling så har du middagen fixad två veckor framåt. Håller tummarna att det är ostronmussling. Hoppas någon kunnig svarar.

0

"JAS" Helsingborg

26 dec 2007 kl. 22:41

Helt klart Ostronmussling buffy och från Råådalen ser det ut som, eller? Jag har hittat rätt mycket i höst/vinter och jag har sett mycket men de har vuxit för högt upp i träden så det mesta har jag fått lämna för sporspridning och det är ju inte fel det heller. Ostronmusslingen finn i nästan hela landet med undantag av norrlands inland och fjällkedjan men den är vanligast i södra Sverige.

0

buffy

27 dec 2007 kl. 09:01

Det var JAS förtjänst, det var vid Vallåkra jag fann dem, helt enligt ditt tips. Fast inte förrän jag hade givit upp hoppet om att hitta ngra och vi var på väg hem (efter en mkt fin promenad). Trädet stod i en mkt slipprig o brant backe, så även de svamparna jag nådde upp till var rätt “svårfångade” =)

0

buffy

28 dec 2007 kl. 11:27

Och därför vill jag givetvis tacka JAS så mycket!!! 960 g blev det efter rensning. Plockade även en del vinterskivling, som det fanns mkt gott om. De var inte alls slemmiga. Jag har torkat dem, de ser nästan ut som torkade nypon nu =)

0

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 14:59

Kul buffy! Jag skulle ut idag men det började regna just lagom så jag väntar tills i morgon och skall ut till Vallåkra jag tror att jag har några på gång på ett lite undangömt ställe. Och Vinterskivling finns det säkert för det går nog knappast att plocka allt som växer där i dalgången eller vad tror du. God fortsättning och kul att jag kunde hjälpa dig med ett “bra” svampställe.

0

buffy

29 dec 2007 kl. 16:50

God fortsättning på dig med!! Jag plockade 0,5 kg vinterskivlingar vid Vallåkra, vilket ju bara var en liten bråkdel av alla dem jag såg där. Jag lämnade också mkt ostronskivlingar kvar på “mitt” fyndträd, du är antagligen längre än jag så du kan nå att plocka där med =) Hoppas du får en fin utflykt!

0

Jan A, Uppsala

29 dec 2007 kl. 16:50

Grattis till ostronmusslingarna!  Häromkring har vi i år - som vanligt - fått vara glada för enstaka ex.  Bara mycket sällan hittar vi stora samlingar på stammar.  Ett sådant fynd, på en liggande, grov, död gran, gjordes i Fiby urskog 22 april -07 (Uppsala Svampklubbs exkursion).  I dag 29/12 gjorde frugan och jag tillsammans med ett barnbarn ett besök på platsen och då såg samma granstam ut så här!  Småttingarna är “förkylda” och ser inte alls ut som ostronmusslingar.  Sämre än i våras, Hans v E!
De avbildade på björkstubbe med “spikkrans” fanns den 28 oktober invid en bommad skogsbilväg.  Den 28 september hittade jag tre ex på en skadad, ytlig granrot på stig. De innehöll en ‘Triplax scutellaris Charpentier, 1825’, numera i museets samlingar.
Den sista bilden visar ett betydligt mera givande ostronmusslingställe, Svampmässan i Uppsala 15 september…..

0

Sofia, Skåne

29 dec 2007 kl. 20:43

Helt otrolig bild, den sista alltså. Det hade ju räckt till en hel armé!

0

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 21:14

Jag hade tänkt göra ett försök med Ostronmusslingsodling i år men när jag kom ut i skogen och började söka så hittade jag så mycket att jag tyckte det blev överflödigt med en odling.
PS. Har just läst ut Flugsvampen och Människan. Helt otroligt vad en svamp kan göra för mänskligheten på gott och ont.

på rönn 071215

0

buffy

29 dec 2007 kl. 23:59

Nu har jag googlat på ‘Triplax scutellaris Charpentier, 1825’, men blev ej så mkt klokare. Är det en skalbagge?

0

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 00:19

Hej buffy! Ja du, jag har åxå varit runt på nätet och det verkar som det är en skalbagge och eftersom Jan A. nämner den så är det väl en sällsynt liten gynnare.Vi får väl se om han kan utveckla det lite närmare.

0

Ostronmusslingskalbagge

Jan A, Uppsala

30 dec 2007 kl. 09:55

Javisst, Buffy och JAS, är det en skalbagge, en konkurrent som också äter ostronmussling. Den är dock rätt ovanlig, så jag upplever den inte som något allvarligt hot mot min överlevnad!
Här finns bilder på släktets arter:
http://www.sweb.cz/kopido/EROTYLIDAE.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone