0 245 visningar

7 svar

Vallmo

Sofia, Skåne

27 dec 2007 kl. 16:44

Lagom till Jul fick min vallmo för sig att blomma för andra gången i år. Kan någon gissa vad vallmon heter?

Ledtråd: den är perenn och har ett engelskt namn som åsyftar en frukt.

0

Minni

27 dec 2007 kl. 22:02

Jag gissar på Papaver orientale “Pattys Plum”.
Min bild är en vanlig ett-årig.

0

Sofia, Skåne

27 dec 2007 kl. 22:55

Jajamensan! Det är Patty’s Plum, Minni. Jag bifogar foto på ett torkat blad som är som silke.

Din vallmo är förtjusande. Vet du vad den heter?

0

Minni

28 dec 2007 kl. 13:37

Nej, kanske Papaver paeoniflorum Pink eller? Jag fick ett lass jord för flera år sen och där fanns gott om vallmofrön, såg jag nästa sommar.
Här i Sverige får man odla opiumsvallmo i sin trädgård, men man får kanske inte ha ett helt fält med opiumsvallmon.

0

Sofia, Skåne

28 dec 2007 kl. 15:51

Det låter som en dröm att få jord med vallmofrön! De är ju så vackra, var de än självsår sig.

0

Din Vallmo Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

28 dec 2007 kl. 19:51

Kunde inte låta bli, vet inte vad den hetar men den är jätte fin så här får du två bilder av din som jag petat med lite.

0

Din Vallmo Sofia, Skåne

Sofia, Skåne

29 dec 2007 kl. 00:19

Tack JAS! Det blev förtjusande. Vad hade vi gjort här på svampguiden utan din konstnärliga ådra? Gott Nytt År!

0

Din Vallmo Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 09:46

Tack Sofia, och Gott nytt på dig åxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone