Vad har den lille härlige brunsôppen egentligen för vetenskapligt namn nu för tiden?
I de flesta svenska böcker står det Boletus Badius, men i utlandet tycks Xerocomus Badius vara vanligare. Vid en Google-sökning ger Xerocomus Badius ca 15400 träffar, medan Boletus Badius ger 644 om jag inte minns fel.
Lätt att avfärda med att boletusvarianten är en gammal kvarleva, men det tycks inte stämma. Visserligen hade alla soppar släktnamnet Boletus i Cortins gamle klassiker från femtisex, men när man ser att både Holmberg (i senaste Nya Svampboken) och Krikorev (på denna sajt)använder Boletusprefixet så kan i alla fall inte lille jag avfärda det utan vidare.
Har vare sig Nylén eller Holmåsen inom räckhåll just nu, men jag vill minnas att det står nå‘t om Boletus där också.
Utländska svampböcker i svensk översättning tycks däremot föredra Xerocomus.
Samma sak verkar gälla även sammetssopp och rutsopp, och det är väl där det känns som om boletusepitetet börjar halta. Visst känns det som om brun-, sammets- och rutsopp hänger ihop mer med varandra än med stensopparna och den rälige gallsoppen?
Åkej, näraliggande utseende tycks inte ha samma betydelse för släktskap bland svampar som bland t.ex. däggdjur, men ändå...
Vem är det förresten som bestämmer vad organismer har för namn? Förlåt en dum ingenjörsfråga, men finns det en biologisk motsvarighet till det som förr hette Tekniska Nomenklaturcentralen och nu heter nå‘t annat som jag glömt. Visst borde det göra det? Har de nå‘n hemsida?
Alla Xerocomusarter är numera tillbaks till släktet Boletus. Jag vet inte varför, men kan gissa att de gemensamma karaktärerna hos brunsopp, sammetssopp och andra Xerocomusarter har hittats på vitt skilda grupper av soppar, men har kunnat samlas inom släktet Boletus.
Taxonomiska och nomenklatoriska diskussioner förs lite varstans där mykologisk forskning bedrivs. Då utgår man från normer som man har försökt skapa vid internationella mykologiska kongresser, och under mellantiden verkar internationella och regionala kommittéer. Det fungerar inte riktigt så att någon slår klubban i bordet och bestämmer att en art ska heta si eller så. Det råder ofta oenighet, så att man måste invänta ett allmänt accepterande av en namnändring.
Kolla runt lite här på IMA:s hemsida:
http://biologi.uio.no/org/ima/
Gällande namnbruk kan man hitta på IndexFungorum:
http://www.indexfungorum.org/Names/NAMES.ASP
Indexet är inte pålitligt till 100%, det förekommer en del missar, och i rätt många fall har man inte heller kommit till enighet om taxonomi och namnsättning.
Just nu sker det stora förändringar som kommer att innebära radikala namnbyten hos enskilda arter och grupper.
Ett exempel är klubbtrattskivling (Clitocybe clavipes). DNA-analys har visat att den inte alls är släkt med övriga trattskivlingar (Clitocybe), men det nya släktnamnet är inte fastställt än (Ampulloclitocybe ligger närmast till hands). Ibland känns det tryggt att det finns svenska namn att hålla sig till..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.