Jag har tidigare ställt frågan men inte fått något svar. Jag vill gärna ha ett förslag på ett bra mikroskop för mikroskopering av, just det SVAMP! Jag har nämligen inte en susning vad som krävs. ( Fingersvampar verkar ju vara omöjliga att artbestämma utan ett mikroskop.)
jag vill ha ett modernare
Kolla här
http://www.sagitta.se/humikro.html
Det verkar som att jag har samma problen som dig. Som en början har jag mina funderingar att köpa en stereolupp, och sedan gå vidare till mikroskop när jag förhoppningsvis vet vad jag ser. Vad som krävs? Ju mer man lär sig desto högre krav får man nog också på verktygen
Det här är en svår fråga att svara på. Jag tror det bästa är om man först får möjlighet att pröva på mikroskopering med en instruktör. Därefter kan man ta ställning till om det är något man vill syssla med själv eller överlåta åt andra.
Hur avancerat mikroskop man behöver beror bl.a. på hur avancerad mikroskopering man tänker ge sig in på, men för de allra flesta svampgrupper krävs ett mikroskop som ger en bra bild vid 1000x förstoring. Sagittas modell för ca 2500:- kan vara ett tänkbart alternativ (men räkna inte med att få så skarp bild i mikroskopet som på teckningar av mikrokaraktärer..).
För att veta vad det är man ska leta efter i mikroskopet, krävs dessutom omfattande litteratur, helst monografier över de svampsläkten som man vill ägna sig åt.
En stereolupp används för att se en fruktkropp tydligt när man gör preparat för mikroskopering, tittar om det finns cystider på svampfötter eller skiveggar, räknar porer/mm på tickor o.s.v., men kan också vara kul när man vill titta närmare på mogna slemsvampar t.ex. Något alternativ till mikroskop är det inte, för man ser inte samma saker i dem.
Hej!
Du har ju en mykologisk förening i Skåne Puggehatten,fråga om de inte kan ha kurs i mikroskopering. Lennart Söderberg bor ju utanför
Helsingborg han är med i föreningen!
Kontaktpersoner hittar du på Länkar på svampguidens första sida till föreningen!
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.