0 233 visningar

6 svar

****nor & Andra / Hjälp

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 20:45

Jag har tidigare ställt frågan men inte fått något svar. Jag vill gärna ha ett förslag på ett bra mikroskop för mikroskopering av, just det SVAMP! Jag har nämligen inte en susning vad som krävs. ( Fingersvampar verkar ju vara omöjliga att artbestämma utan ett mikroskop.)

jag vill ha ett modernare

0

****nor

Alf Pallin

29 dec 2007 kl. 20:56

0

****nor

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 21:06

Javisst Alf, jag har kollat på massor på massor av sidor men vad behöver jag, klarar jag mig med ett för 500:- eller ska det kosta 5000:- det finns ju en mängd olika, så vad krävs det. Det är det som är frågan.

0

****nor

Alf Pallin

29 dec 2007 kl. 21:40

Det verkar som att jag har samma problen som dig. Som en början har jag mina funderingar att köpa en stereolupp, och sedan gå vidare till mikroskop när jag förhoppningsvis vet vad jag ser. Vad som krävs? Ju mer man lär sig desto högre krav får man nog också på verktygen

0

****nor

Irene A

29 dec 2007 kl. 22:55

Det här är en svår fråga att svara på. Jag tror det bästa är om man först får möjlighet att pröva på mikroskopering med en instruktör. Därefter kan man ta ställning till om det är något man vill syssla med själv eller överlåta åt andra.

Hur avancerat mikroskop man behöver beror bl.a. på hur avancerad mikroskopering man tänker ge sig in på, men för de allra flesta svampgrupper krävs ett mikroskop som ger en bra bild vid 1000x förstoring. Sagittas modell för ca 2500:- kan vara ett tänkbart alternativ (men räkna inte med att få så skarp bild i mikroskopet som på teckningar av mikrokaraktärer..).

För att veta vad det är man ska leta efter i mikroskopet, krävs dessutom omfattande litteratur, helst monografier över de svampsläkten som man vill ägna sig åt.

En stereolupp används för att se en fruktkropp tydligt när man gör preparat för mikroskopering, tittar om det finns cystider på svampfötter eller skiveggar, räknar porer/mm på tickor o.s.v., men kan också vara kul när man vill titta närmare på mogna slemsvampar t.ex. Något alternativ till mikroskop är det inte, för man ser inte samma saker i dem.

0

****nor

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 23:07

Tack Irene ett bra svar som vanligt. Nu vet jag lite vad jag har att rätta mig efter. God fortsättning och ett Gott nytt år på dig.

0

JAS!

Elisabeth Jansson

30 dec 2007 kl. 01:46

Hej!

Du har ju en mykologisk förening i Skåne Puggehatten,fråga om de inte kan ha kurs i mikroskopering. Lennart Söderberg bor ju utanför
Helsingborg han är med i föreningen!
Kontaktpersoner hittar du på Länkar på svampguidens första sida till föreningen!
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone