0 428 visningar

8 svar

Lilleputtar

Tina N

29 dec 2007 kl. 22:49

Ingen riktig svamputflykt utan puttar.De här småttingarna växte på en bävergnagad björk vid tidigara nämda bäck.Så små att hela familjen ryms på en lillfingernagel. Någon idé?

Andra bilden är väl Broskboll på granstock.

0

Irene A

29 dec 2007 kl. 23:05

Vilken söt liten familj, kan de möjligtvis vara släkt med dessa:
http://svetgob.aza-ms.si/gobe/flavep3c.htm
?

0

Janne "JAS" Svensson

29 dec 2007 kl. 23:17

Precis vad jag tyckte, foten ser så ut men så tycker jag att hatten ser lite “vågig” ut och glesa skivor blev osäker och mina små ser inte ut så. kolla bilden men å andra siden har mina småttingar växt mellan trädet och barken och dina verkar ha växt i det fria.

0

Tina N

29 dec 2007 kl. 23:18

Onekligen ser de ut som Flammulína. Vet du något mer om dem Irene?
Tack.

0

Tina N

29 dec 2007 kl. 23:20

Håller ni med om broskboll?

0

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 00:12

Troligen Broskboll, vad annars?

0

Enelie, Linköping

30 dec 2007 kl. 00:39

Bild nr. 1: har jag fått svar här på forumet att det var Broskboll så det är nog detsamma som din.

Bild nr. 2: tog jag för ett par dagar sedan och jag antar att det också är broskboll (i olika stadier).

0

Irene A

30 dec 2007 kl. 22:37

Tina, just såna där små och strimmiga vinterskivlingar har jag också hittat, men inte blivit klar över ifall de är någon egen art eller varietet, eller bara extremt små exemplar av vanliga vinterskivlingar. Jag lutar mest åt det sistnämnda. “Forma pygmaea” låter ju träffande annars, men någon beskrivning av en sådan har jag inte kunnat hitta.

Här finns en nyckel till en drös Flammulina-arter, och i texten upptäckte jag något konstigt: Att nästan alla svenska kollekter av vinterskivlingar som undersöktes, hörde till en annan art än Flammulina velutipes, nämligen Flammulina populicola..?

http://fp.bio.utk.edu/Mycology/Flammulina/default.html#THE%20GENUS%20FLAMMULINA%20-%20INTRODUCTION

Den bestämningsnyckeln är riktigt ruggig, bara besvärliga mikrokaraktärer från början till slut. Det här släktet är nog inget jag ska fördjupa mig i.

0

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 22:50

Hej Tina! Jag var lite fundersam igår men idag är jag övertygad om att det är Vinterskivling i lilleputteland det handlar om. Jag hittade nästan exakt samma som du hat på bild. Jag sumpade tyvärr skärpan men lägger in den ändå och så har jag lillfingersfamilj i lite annan tappning men samma svamp, det är faktisk lite skillnad på den och varför vet jag inte, de är lika stora men annorlunda utformade hattar!?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone