0 1079 visningar

10 svar

Resupinat ticka

Anki, Östergötland

30 dec 2007 kl. 09:36

Hittade denna vita ticka på undersidan av en granlåga igår. Ca 35-40 cm lång, 10 cm bred, mycket små porer. Tacksam för namnförslag.

0

NadaL Umeå

30 dec 2007 kl. 10:28

Ser ut som Jordporing Byssoporia terrestris,som står på omslag av Klas Tickboken.

0

Irene A

30 dec 2007 kl. 16:35

Knölticka, Antrodia serialis, är min gissning.

0

Alf Pallin

30 dec 2007 kl. 16:55

Håller med om knölticka, det var en skarp och fin bild

0

NadaL Umeå

30 dec 2007 kl. 17:17

Ni har säkert rätt Irene och Alf, för jag är en nybörjare när det gäller tickor och min gissning var fel.Jag hoppas att du förlåter mig Anki.

0

Nadal

Anki

30 dec 2007 kl. 18:19

Du behöver inte be om ursäkt! Den här gruppen är inte helt lätt. 

0

Resupinat ticka - Irene & Alf

Anki

30 dec 2007 kl. 18:25

Tack för hjälpen. Hade mina funderingar åt det hållet, eftersom den är den vanligaste, men de jag har hittat tidigare och varit helt säker på har varit knöligare.

0

Resupinat ticka - Irene

Irene A

30 dec 2007 kl. 18:56

Knöltickans utseende när den växer helt resupinat, är ganska olikt växtsättet på mer vertikala underlag, men de små runda porerna med tjocka väggar är karakteristiskt för arten, även att de drar iväg i långsmala stråk under granlågor.
Ganska snart brukar de bli angripna av insekter, och resterna av tickan och insekternas exkrementer blir hängande som en porös massa undertill, ofta med vinröda missfärgningar.

0

Resupinat ticka - Irene

klas jaederfeldt

30 dec 2007 kl. 19:33

dom vinröda missfärningarna är att den är angripen av en svart liten pyrenomycet Cystella hymenophila Ticksnyltskål, den går att se i 10 ggr lupp

0

Knölticka

Alf Pallin

30 dec 2007 kl. 19:35

Så här kan en resupinat knölticka se ut när den är angripen.

0

Resupinat ticka - Anki

Irene A

1 jan 2008 kl. 12:00

Eftersom jag inte är 100% säker på knölticka här, kan det kanske vara värt att nämna några andra vita resupinata tickor som är relativt vanliga på gran:

Gråporing, Diplomitoporus lindbladii, är också tänkbar. Den är vit till att börja med och har en liknande steril kant som den du har på bilden, men blir grå med tiden.

Ett par andra arter (som jag inte tror på i det här fallet för att de har tunnväggigare porer, och oftast inte så markerad steril kant) är

silkesporing, Oligoporus sericeomollis,
och
gräddporingarna, Skeletocutis lenis och S. vulgaris.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone