0 1079 visningar

10 svar

Resupinat ticka

Anki, Östergötland

30 dec 2007 kl. 09:36

Hittade denna vita ticka på undersidan av en granlåga igår. Ca 35-40 cm lång, 10 cm bred, mycket små porer. Tacksam för namnförslag.

0

NadaL Umeå

30 dec 2007 kl. 10:28

Ser ut som Jordporing Byssoporia terrestris,som står på omslag av Klas Tickboken.

0

Irene A

30 dec 2007 kl. 16:35

Knölticka, Antrodia serialis, är min gissning.

0

Alf Pallin

30 dec 2007 kl. 16:55

Håller med om knölticka, det var en skarp och fin bild

0

NadaL Umeå

30 dec 2007 kl. 17:17

Ni har säkert rätt Irene och Alf, för jag är en nybörjare när det gäller tickor och min gissning var fel.Jag hoppas att du förlåter mig Anki.

0

Nadal

Anki

30 dec 2007 kl. 18:19

Du behöver inte be om ursäkt! Den här gruppen är inte helt lätt. 

0

Resupinat ticka - Irene & Alf

Anki

30 dec 2007 kl. 18:25

Tack för hjälpen. Hade mina funderingar åt det hållet, eftersom den är den vanligaste, men de jag har hittat tidigare och varit helt säker på har varit knöligare.

0

Resupinat ticka - Irene

Irene A

30 dec 2007 kl. 18:56

Knöltickans utseende när den växer helt resupinat, är ganska olikt växtsättet på mer vertikala underlag, men de små runda porerna med tjocka väggar är karakteristiskt för arten, även att de drar iväg i långsmala stråk under granlågor.
Ganska snart brukar de bli angripna av insekter, och resterna av tickan och insekternas exkrementer blir hängande som en porös massa undertill, ofta med vinröda missfärgningar.

0

Resupinat ticka - Irene

klas jaederfeldt

30 dec 2007 kl. 19:33

dom vinröda missfärningarna är att den är angripen av en svart liten pyrenomycet Cystella hymenophila Ticksnyltskål, den går att se i 10 ggr lupp

0

Knölticka

Alf Pallin

30 dec 2007 kl. 19:35

Så här kan en resupinat knölticka se ut när den är angripen.

0

Resupinat ticka - Anki

Irene A

1 jan 2008 kl. 12:00