0 189 visningar

6 svar

TinaN Kolsva och alla ni övriga skickliga fotografer

anithaumeå

30 dec 2007 kl. 09:37

Hej Tina!

Jag funderar lite när det gäller fotandet. Är tacksam om du kan hjälpa mig.

När ni får så fina närbilder, hur många kort kan ni få ta på samma objekt innan ni blir nöjda?

Vad beror det på att när jag har fotat och bilden ser tydlig ut i kameran, men när jag har fått in den på mina bilder i datorn och tar fram den, så är den inte lika tydlig.

Blir glad om någon kan ge mig ett svar.

0

Tina N

30 dec 2007 kl. 10:39

Hej Anitha.
Ibland har det hänt att jag tagit upp till 20 bilder när jag hittat något x intressant, för att försäkra att något blir bra.Vid macro (närbilder) är det viktigt att kameran är absolut stilla. Här gäller stativ eller ett stöd för handlederna. Och ljuset är minst lika viktigt. Att det ser skarpt ut i kamrean kan bero på att bilden är komprimerad, suddig på skärmen när bilden blir förstorad.Det händer mig nästan varje gång speciellt med macrobilder. Oftast blir bilderna bättre när man förminskat dem.Sedan kan man skärpa upp lite i PS. det krävs tålamod och göra om o om igen. En del fotografer kan sitta en hel dag vid ett objekt o vänta på det rätta ljuset.Hoppas du får mera info av någon fotograf, detta är vad jag kommit på. Lycka till.

0

H. Svampe

30 dec 2007 kl. 11:28

Ett stabilt stativ är mycket bra att ha. Då du gissningsvis skall ta bilder av svampar bör du kunna ha ett stativ där du kan ha kameran nära marken. “Flygbilder” på svampar har väl ett värde. En bild från sidan blir trevligare. Angående att “fuska” till skärpan så finns det filter som kan göra underverk. Samma gäller det om bilden verkar gryning(brus). Photoshop är ett bra men tyvärr dyrt program. Gimp tror jag det heter samt Paint Shop Pro är andra bildprogram. Detta med att förminska och sedan förstora är ett mindre bra sätt att göra fuska till en bild skarp. Plocka bort information för att få en bild skarpare förstår jag mig inte på. Sen gäller det att tänka på bildformat. Notera att jpg är ett förstörande format. Det finns mycket att tänka på om man vill ha ett bra resultat. Gott nytt år på er alla.

0

P3

30 dec 2007 kl. 12:06

Bilden i kameran ser skarpare ut för att den är mindre. Testa med att förminska en suddig bild på datorn.

När du har tagit en bild, titta på den med en gång i kameran. Zooma in så nära du kan och du kommer att se om den är skarp eller inte. Är den inte skarp så är det bara att försöka igen. Jämför med två bilder. En som du vet har bra skärpa, och en som ser skarp ut på kameradisplayen men ändå inte är det. Då lär du dig skillnaden hur bilden ser ut när du zoomar in.

0

anthaumeå

30 dec 2007 kl. 12:37

Tack snälla Ni, som gett mig tips, nu har jag något att jobba på.

0

gunhild

30 dec 2007 kl. 13:30

Jag har benfickor på mina utebyxor. Kamera i den ena och mobil i den andra. Jag går aldrig ut utan kameran och mobilen. Mobilen för att jag ska kunna kalla på hjälp om jag ramlar och bryter nåt, och kameran när något vackert dyker upp och det gör det nästan alltid. Naturen förändras hela tiden. Jag tar massor med bilder, många av dem hamnar i papperskorgen efter noggrannare granskning.

0

Irene A

30 dec 2007 kl. 16:47

Ett ministativ får alltid följa med kameran när jag räknar med att hitta svampar. Det ryms också i fickan (ihoptryckt är det 3x13 cm).
På den tiden man inte hade digitalkamera gick det inte att chansa på att ta många bilder och hoppas på att någon skulle bli bra, så det sitter väl i att jag vill använda stativ och kamerans självutlösare när jag fotograferar svampar. Då är jag inte heller så beroende av idealiska ljusförhållanden, utan kan låta slutartiden bli flera sekunder om det behövs.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone