0 544 visningar

6 svar

Tillagningstips

Anders

12 sep 2005 kl. 10:34

Efterlyser tips på hur Mandelriska och Sotbrun vaxskivling bäst tillagas. Prövade att steka dem tillsammans men jag tyckte att den sotbruna förlorade lite i smak på detta sätt. Jag anser att mandelriskan är den godaste svampen, smak, konsistens och att jag aldrig sett den angripen av larver.

0

/Tobbe

13 sep 2005 kl. 11:39

När det gäller smaken enbart är sotvaxskivling en av de mest delikata svamparna. Men det kan vara svårt att få konsistensen att bli tilltalande. Först och främst gäller det att ha förstklassig råvara, vilket man får genom att utelämna större ex och bara ta de små och fasta. Skär svampen i ganska stora bitar, förkoka, stek länge, stuva (utan att slösa med vispgrädde) och krydda. Häll denna stuvning i urgröpta, skållade tomater och toppa med riven, mild ost. Slutligen in i ugnen tills osten smält.

Serveras på ett salladsblad som förrätt. Man kan också steka lite strimlad lövbiff separat och blanda ned det i stuvningen - det ger bättre tuggmotstånd.

Jag har fått tips att använda honung i maträtter med sotvaxskivning för att få fram den där doften som svampen avger när man förkokar den. Men jag har aldrig fått det att fungera, trots rätt mycket experimenterande. Jag misstänker att honung i själva verket tappar en massa smak- och doftämnen vid uppvärmning och att det är därför som det inte går att få honungssmak på stuvningen. Men vad vet jag?

0

tratten

13 sep 2005 kl. 21:01

Mandelriskan är väl en typisk ensamsvamp, kanske tycker jag det för att den inte passar min smak och således vill jag inte förstöra annan svamp med den otäcka mandelrisksmaken.

0

Ona J

16 sep 2005 kl. 07:54

Jag som tycker mycket om mandelriskan, steker den, lägger i stekt lök och stekt potatis och äter den som “pyttipanna”!

0

Gunilla

16 sep 2005 kl. 08:39

Följ denna länk för ett supergott recept på mandelriska.
members.chello.se/svampkonsulent/

0

Anders

16 sep 2005 kl. 12:19

Tack för tipset. Jag testar ditt recept nästa gång jag hittar vaxskivlingen!

Anders

0

klas jaederfeldt

16 sep 2005 kl. 22:28

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone