0 228 visningar

6 svar

Inte svamp. Rödlistning mm

Enelie, Linköping

2 jan 2008 kl. 16:08

God fortsättning till er allihop!

Jag ber om ursäkt för att jag tar upp annat än svamp och hoppas att ingen tar illa upp.

Jag sitter här och sliter mitt hår för att hitta argument för att komma in med en överklagan för bygglov av villor.

Man vill ta bort en bit skog och bilda villaområde. Det är ingen gammelskog.
Är det någon som vet om jag kan hitta information som kan stödja en inventering av rödlistade arter på den här marken?
Utan att själv ha hittat något skydsvärt först?

Det är ett sista halmstrå som jag kanske kan försöka med.

Tacksam för idéer och svar.

0

"JAS" Helsingborg

2 jan 2008 kl. 18:49

Jag tror att varje kommun håller sig med en “kommunekolog”. Vi har i alla fall en i Hbg och om man vill ha en inventering gjord så ringer man ekologen och framför sitt ärende och det brukar funka. Sedan får man ju hoppas att det blåser i medvind så att säga.

0

Enelie, Linköping

2 jan 2008 kl. 21:43

Tack för tipset.
Nu har jag hittat namn och tel.nr. till dem. Det är ju alltid en början.

0

Norma

2 jan 2008 kl. 21:56

Här där jag bor eller rättare sagt i närheten.Där jag plockar alla mina svarta trumpetsvampar har byborna gjort uppror mot byggnadsnämden.Det är beviljat 12 nya villor i en underbar natur nära en sjö.Jag tror faktiskt de kan stoppa bygget…
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20071127/KRISTIANSTAD/711270068 
Det har skrivits rätt mycket om det i den lokala pressen.

0

Norma

2 jan 2008 kl. 22:01

0

klas jaederfeldt

2 jan 2008 kl. 22:30

min erfarenhet av komunbiologer är att dom knappast tar itu med något om det inte finns starka misstankar om att det finns något spännande där, du bor ju i linköping, ta kontakt med linköpings svampklubb å be dem titta på skogen. du har en länk bland svampguidens länkar

0

Enelie, Linköping

2 jan 2008 kl. 23:00

Tack för svaren Norma och Klas.

Norma: Jag har läst artiklarna och har lite uppslag till formuleringar ifrån dem och ev. en idé om att ta kontakt med pressen. Tyvärr så har jag själv inte kunnat hitta något stöd i någon lag eller annat “formellt” som kan användas som argumet. Men all hjälp och uppmuntran tas tacksamt emot.

Klas: Tack för tipset. Jag hade funderat lite på det men är osäker på vad man kan hitta så här års. Men svampklubben, om några, kan nog säkert bistå med kunskap.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone